Silvestr je posledním dnem, kdy si lidé mohou odhlásit nebo přepsat zadarmo stará auta. Po Novém roce za to už budou muset zaplatit. A majitelé ojetin, které nevyhovují emisním limitům podle předepsané normy, budou muset sáhnout pořádně hluboko do peněženky.

„Lidí chtějí stihnout to, co zanedbávali dlouhou dobu. Odhaduji, že těch může být víc než polovina. Například auto si nepřihlásili včas, nyní to řeší na poslední chvíli. Na nedbalce nyní doplácejí ostatní, čekají tady třeba pět, šest hodin,“ konstatoval vedoucí registru vozidel šumperského odboru dopravy Daniel Kantor.

V Jeseníku se na úřadě tvoří fronty už od půl šesté ráno, a to i přesto, že vedoucí odboru dopravy už před dvěma měsíci apeloval na všechny řidiče, aby si dali registry vozidel do pořádku.

„Lidé by měli čerpat dovolené a místo toho musejí sloužit. Měli bychom prožívat klid a pohodu, ale zatím zažíváme čas nervů. Naši lidé slouží nespokojeným klientům jako rohožka,“ přiblížil situaci Josef Liberda, šéf odboru dopravy Městského úřadu Jeseník.

Tři úřední dny v týdnu a dvě přepážky náporu žadatelů v Jeseníku nestačí. Za hodinu je u každého okénka obslouženo maximálně deset lidí. „Nezvládáme to, ale ti, kteří řeší své staré resty, neremcají, protože vědí, že chyba je na jejich straně,“ řekl Liberda.

Řidičům chtějí vyjít maximálně vstříc, proto v Jeseníku přidávají jeden úřední den navíc. Třicátého prosince budou přijímat žádosti od osmé do čtrnácté hodiny.

Nové poplatky způsobí to, že starší vozy budou po novém roce neprodejné. Jejich cena v bazarech tak šla v posledních měsících strmě dolů. Pokud si například někdo pořídí vrak Trabantu v hodnotě kolem tří tisíc korun, při zaregistrování na úřadě zaplatí deset tisíc korun. Jen slabou útěchou může být, že při dalším přeregistrování vozidla se již poplatek platit nebude.

Z vozidel, která neodpovídají žádné emisní normě lze jmenovat třeba všechny typy vozidel Trabant a Wartburg s dvoutaktním motorem, dále řady typu VAZ-LADA a jejich odvozeniny, Dacia 1300, řady polských fiatů a samozřejmě starší typy tovární značka Škoda až po první typy vozidel Favorit a Forman. Jediným důvodem nově zavedených poplatků je snaha vystrnadit páchnoucí a často nebezpečné vraky z našich silnic.

Podle hrubých statistik se průměrné stáří aut v naší republice pohybuje nad třinácti lety, starší auta má přibližně dvě třetiny majitelů. V šumperském regionu je registrováno přibližně čtyřicet tisíc automobilů.