Jak to na Šumpersku vypadá v praxi? Mnoho se toho prý nezměnilo.

„Dříve vždy záleželo na konkrétní hlídce, zda dechovou zkoušku vyžadovala, ale většinou policisté postupovali důsledně. Například při každé kontrole vozu, kde cestovali mladší lidé, policisté dechovou zkoušku prováděli stejně jako u řidičů, kde bylo jakékoliv podezření, že jsou pod vlivem alkoholu. Tyto kontroly zaberou přibližně pět, maximálně deset minut. Většina řidičů nynější praxi kontrol na alkohol bere s pochopením, protože chápou, že je potřeba vyfiltrovat podnapilé řidiče ohrožující ostatní,“ sdělil vedoucí šumperského dopravního inspektorátu Pavel Havlena.

Policisté k dechovým zkouškám používají kalibrované digitální přístroje, které určí hladinu alkoholu velmi přesně. Hodnoty se údajně nijak neliší od krevních testů.

„Pokud se jedná o nízké hodnoty do 0,24 promile alkoholu, dechová zkouška se opakuje po patnácti minutách, kdy je většinou negativní. I tyto případy jsou ale policisté povinni zadokumentovat a předat správnímu orgánu, praxe je ovšem taková, že se ve správním řízení sankce neukládá,“ vysvětlil Havlena.

Protože policisté mají menší počet digitálních přístrojů, než kolik se například při větší dopravně bezpečnostní akci pohybuje na silnici hlídek, řidiči mohou dýchat také do detekčních trubiček. Ty slouží pouze k orientační zkoušce, ukazují pouze přítomnost alkoholu v dechu, nikoliv hodnotu hladiny alkoholu.

„Pokud tato zkouška ukáže pozitivní výsledek, policisté se dorozumí s nejbližší hlídkou, která má k dispozici digitální přístroj a ta se dostaví na místo,“ upozornil vedoucí inspektorátu.

Policejní statistiky dopravních nehod za loňský rok na Šumpersku nejsou sice ještě kompletní, ale podle předběžných výsledků v nich figuruje jednašedesát nehod, které způsobili podnapilí řidiči. Při loňských kontrolách navíc policisté šumperského dopravního inspektorátu přistihli téměř stovku řidičů, kteří sedli za volant po požití alkoholu.

„K tomuto číslu se ve statistice ještě přidají údaje z jednotlivých obvodních oddělení, takže bude pravděpodobně daleko vyšší,“ řekl mluvčí šumperské policie Miloslav Svatoň.

Měla by být určitá tolerance alkoholu za volantem?

Jan Prejda, 46 let, Jeseník

Určitě by neměla být žádná povolená hodnota alkoholu pro řidiče za volantem. Každý obsah alkoholu v krvi ochabuje organismus nějakým způsobem. Zmírní se koncentrace a člověk už nemusí reagovat tak rychle, jak by měl.

Magdalena Kopecká, 31 let, Jeseník

Ne. Jsem zastáncem toho, že řidič by neměl pít. V zahraničí sice jistá tolerance alkoholu u motoristů je, ale myslím si, že alkohol za volant nepatří. Ohrožuje koncentraci řidiče a vzhledem k počtu dopravních nehod si myslím, že by u alkoholu měla zůstat nulová tolerance.

Jaroslav Sembdner, 58 let, Kouty nad Desnou

Rozhodně není správné, pokud se někdo napije před jízdou, ale určitá tolerance by měla být jako všude k zahraničí. Problémem je například zbytkový alkohol a pokud někdo má hladinu do 0,2 promile, nemyslím, že by to řidiče ovlivnilo.

Milan Havlíček, 59 let, Rapotín

Nejsem pro žádnou toleranci i když u velmi nízkých hodnot je zřejmě velmi sporné prokázat, zda řidič alkohol pil. Pokud by ovšem byla nějaké tolerance, český člověk se svou vynalézavostí by toho začal okamžitě zneužívat.

Petr Horáček, 37 let, Vikýřovice

Tolerance by určitě měla být. Četl jsem, že fyziologická hodnota v ústech je kolem 0,2 promile, navíc minimální hodnotu alkoholu může vyvolat i jídlo. Nemohu přece pokaždé jídle přemýšlet, zda si mohu sednou za volant nebo ne

David Pavlů, 30 let, Rapotín

Myslím si, že vůči alkoholu by měla být policie nekompromisní. Vím, že třeba po pralinkách nebo jiném jídle řidič může nadýchat, ale to je spíš výjimka. Alkohol za volant prostě nepatří a policie by opilé řidiče měla trestat.