S příchodem jara se před několika dny opět naplno rozběhly stavební práce na budoucí čtyřproudé komunikaci mezi Vlachovem a Rájcem.

Hlavní práce začaly v květnu loňského roku. Ještě před tím provedli stavbaři skrývku ornice v celé trase a některé přeložky inženýrských sítí.

Budoucí trasu museli také prozkoumat archeologové, kteří objevili nad Zvolí asi tři tisíce let staré stopy osady z mladší a pozdní doby bronzové a jeden starší objekt z pozdní doby kamenné. Nad Vlachovem zase našli stopy keltského sídliště ze třetího až druhého století před Kristem.

Loni dělníci přeložili vysokotlaké vedení plynu a další sítě a založili většinu mostů. Letos se tak mohou naplno rozběhnout hlavní stavební práce.

„Letos stavbaři vybudují všechny mostní objekty, budou se také provádět zemní práce na hlavní trase a stavět zárubní zdi. Kromě toho se bude také pracovat na stavbě připojovacích úseků," sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Řidiči kvůli napojování nového obchvatu na stávající silnici musejí počítat také s uzavírkami a omezením provozu. Přesné termíny a rozsah uzavírek se v těchto dnech ještě dolaďují.

Po dokončení obchvatu si oddechnou jak motoristé, tak především obyvatelé Zvole a Vlachova, kteří se už těší na to, jak se zbaví hluku a exhalací z projíždějících aut a budou moci konečně v klidu přejít z jedné strany silnice na druhou.

„Už se těšíme na klid. Dnes projede centrem obce patnáct tisíc aut denně. Ve špičce je problém přejít silnici," řekl už dříve starosta Zvole Josef Najman.

Stávající silnice obec rozděluje prakticky na dvě poloviny. Dostat se z jedné strany na druhou je velký problém. Bezpečnost obyvatel se ještě zhoršila poté, co loni na konci prázdnin zmizely ve Zvoli i Vlachově svislé značky přechodů pro chodce i zebry namalované na asfaltu.

Na podnět policie to nařídil krajský úřad, protože žádný z přechodů neodpovídal normám. Radnice ve Zvoli a v Lukavici, pod níž spadá Vlachov, s protesty neuspěly.

Úzká silnice s několika ostrými zatáčkami se nelíbí ani motoristům. „Už aby byl nový obchvat hotový. Zatáčky ve Zvoli jsou velmi nepříjemné a zdržují. Celá silnice je navíc úzká, nepřehledná a je na ní velký provoz, takže když dojedu třeba za Zábřehem kamion, zpravidla se za ním ploužím až do Mohelnice," řekl řidič Petr Matějíček, který tudy projíždí i několikrát denně.

Přímo ve Zvoli se stalo také už několik nehod, při kterých jen náhodou nepřišel nikdo o život. Loni v listopadu vjel řidič nákladního auta příliš rychle do zatáčky, na návěsu se utrhly zajišťovací pásy, které držely náklad, a na krajnici se vysypaly čtyři mohutné betonové panely. Jen těsně minuly dům, kde jeho majitel provozuje antik-bazar. Dodávka, která byla tehdy před obchodem zaparkovaná, unikla zkáze jen o půl metru.

O rok dříve se ve stejném místě utrhl z podvalníku stroj na frézování a drcení asfaltu, který zůstal ležet na boku. Domy nezasáhl, ale auto majitele bazaru to tehdy nepřežilo. Ještě před tím se zde převrátil kamion plně naložený sójou, těsně minul roh budovy antik-bazaru, projel zahradou a zůstal ležet na boku přes celou silnici.

„Všechny tři nehody dopadly kupodivu dobře, protože nikdy nejelo v protisměru auto a nikdo se v těch místech zrovna nepohyboval," konstatoval tehdy Roman Šimáček, který bydlí jen kousek od osudného místa.

Po dokončení propojení z Vlachova na Rájec budou podobné okamžiky minulostí. Po obchvatu se přitom mělo původně jezdit už v říjnu roku 2010. Stavbu tehdy zastavily spory se dvěma vlastníky, kteří odmítli prodat své pozemky. Soudní spory o vyvlastnění se táhly až do září 2010 a skončily až u Vrchního soudu v Olomouci.

Na téměř tříkilometrové trase obchvatu se budou nacházet čtyři mosty, jedna mimoúrovňová křižovatka a tři protihlukové stěny o celkové délce skoro sedmi set metrů. Celkové náklady mají dosáhnout necelých 850 milionů korun bez daně z přidané hodnoty.

„Na letošní rok je naplánovaný rozsah prací v objemu přibližně šesti set milionů korun. Financování je zajištěno z Operačního programu Doprava," upřesnila Nina Ledvinová. Z Evropské unie putuje na stavbu silnice pětaosmdesát procent potřebné sumy.

Obchvat  Zvole a Vlachova

Název stavby: Silnice I/44 Vlachov – Rájec
Délka: 2889 m
Plocha vozovek: 64 980 m2
Počet mostů: 4
Plocha mostů: 2 077 m2
Mimoúrovňové křižovatky: 1
Protihlukové stěny: 3
Délka stěn: 692 m

Celkový objem zemních prací

Výkopy: 356 188 m3
Násypy:   202 457 m3
Zhotovitel: Sdružení I/44 Vlachov – Rájec (Stavby silnic a železnic, a. s., STRABAG, a. s., IDS Olomouc, a. s., D.I.S. Brno, s. r. o.)
Cena stavby dle smlouvy: 848 038 612 Kč (bez DPH)

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic