Petra Hýblová jezdí občas vlakem ze Šumperku za rodiči do Havlíčkova Brodu. Dnes jí to trvá asi tři a půl hodiny.

Od změny jízdního řádu stráví na cestě téměř o dvě hodiny více času.

„Jezdím většinou v sobotu. Dnes mám pěkné spojení v osm ráno autobusem z Temenice na nádraží, kde hned navazuje osobní vlak do Zábřehu a tam rychlík do Kolína," říká Petra Hýblová.

Jenže o dobré spojení přijde. Rychlík v Zábřehu nezastaví a expres odjíždí několik minut před příjezdem osobního vlaku ze Šumperku.

„Můžu jet sice do Zábřehu po osmé hodině rychlíkem, ale na ten není přípoj městskou hromadnou dopravou. Takže buď půjdu z Temenice hodinu pěšky s kufrem, nebo budu čekat hodinu v Zábřehu a pak další hodinu v Pardubicích. Cesta se mi tak protáhne na téměř pět a půl hodiny," stěžuje si Petra Hýblová.

Proti záměru ministerstva dopravy zrušit zastavování rychlíků v Zábřehu se zvedla vlna protestů. Internetovou petici podepsalo 2816 lidí.

Další petici připravil mohelnický radní Ondřej Dedík a adresoval ji starostům měst a obcí v regionu. Připojilo se pětatřicet představitelů samosprávy ze Šumperska i Jesenicka.

S požadavkem na změnu rozhodnutí se na ministerstvo obrátili i starostové Zábřehu a Šumperku.

Linka Praha – Luhačovice získá na atraktivitě

Veškerá snaha ale byla marná. Ministerstvo na změně koncepce dálkové dopravy trvá a nehodlá z ní ustoupit.

„Ministerstvo dopravy provedení koncepčních změn na linkách expresů z Prahy do Žiliny a rychlíků z Prahy do Luhačovic dlouhou a pečlivě zvažovalo a pokládá je za nutně potřebné," reagoval na petici starostů ředitel odboru veřejné dopravy na ministerstvu Ondřej Michalčík.

V obsáhlé odpovědi, kterou má redakce k dispozici, argumentuje především urychlením dopravy do jižní části Zlínského kraje a dosažením přípojových vazeb v Olomouci.

To má spolu s nasazením modernizovaných a rychlejších souprav umožnit právě pojíždění Zábřehu.

„Rychlíková linka Praha – Luhačovice tím získá na vyšší atraktivitě, zatímco při současné situaci by reálně hrozilo její částečné zrušení," uvádí mimo jiné na obhajobu nového modelu Ondřej Michalčík.

Kraj nebyl proti

Ministerstvo záměr na zrušení zastávek rychlíků v Zábřehu projednalo s Olomouckým krajem. Ten proti tomu nic nenamítal.

„Pro Olomoucký kraj se situace nemění. Že tam není zastavování rychlíků, neznamená, že Zábřeh přišel o spojení nebo jsme něco zanedbali. Přípoj z Prahy a do Prahy zůstává každou hodinu. Zastavení ve stanicích, které předtím tyto vlaky měly, je nahrazeno expresy," uvedl na jednání krajského zastupitelstva Jaroslav Tomík, ředitel organizace KIDSOK, která je krajským koordinátorem dopravy.

Představitelé samospráv svou snahu o zastavování rychlíků nevzdávají.

„Pokusíme se to dostat znovu na jednání zastupitelstva kraje v novém složení, protože okruh lidí, které to postihne, je velký. Chceme, aby se zastavování rychlíků v Zábřehu vrátilo do jízdního řádu při jeho nejbližší změně," řekl starosta Zábřehu František John.