VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak reklamovat zkaženou dovolenou?

Sdružení obrany spotřebitelů radí. Na vaše spotřebitelské dotazy odpovídá koordinátorka Sdružení obrany spotřebitelů Eva Urbánková.

22.10.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handreich

OTÁZKA: Před časem jsem cestovala vlakem ze Zábřeha do Brna. Při přestupu v České Třebové jsem zjistila, že rychlík do Brna má zpoždění. Důvodem byla patrně krádež kabelu drážního zabezpečovacího zařízení v Praze. Místo původně avizovaných padesáti minut zpoždění jsem na spoj čekala nakonec hodinu a půl. Nestihla jsem proto důležitou obchodní schůzku. Chci se zeptat, zda mám v tomto případě právo na náhradu škody, respektive vrácení jízdného. Markéta B., Zábřeh

ODPOVĚĎ: Dle §763 Občanského zákona při pravidelné přepravě osob stanoví přepravní řády, jaká práva má cestující vůči dopravci, jestliže přeprava nebyla provedena včas. V případě Českých drah to bývá většinou hodnota jízdného.

Co se týče Vašeho nároku na náhradu škody, pak by musela být škoda z Vaší strany prokázána, což se může zdát v některých případech pochybným až nemožným. Lze jen doporučit příště využít jiných dopravních prostředků či vyjet s více než dostatečným předstihem.

OTÁZKA: Na přelomu srpna a září jsme byli na zahraniční dovolené v Turecku. Její průběh ovšem naprosto neodpovídal našim představám ani službám avizovaným v katalogu cestovní kanceláře. Dovolenou jsme proto u kanceláře reklamovali. Ze zákona máme třicetidenní lhůtu na vyřízení reklamace.

Cestovní kancelář nás ale kontaktovala s tím, že mají problém v komunikaci se zabraničním partnerem (pravděpodobně s provozovatelem hotelu, s jehož službami jsme nebyli spokojeni), a proto lhůtu prodlužují na devadesát dní. Má cestovní kancelář právo takto lhůtu prodlužovat nebo jde z její strany o zdržovací taktiku? Anna Š., Jeseník

ODPOVĚĎ: Na vyřízení reklamace má cestovní kancelář třicet dnů, pokud jste se nedohodli na delší lhůtě již ve smlouvě nebo tak může být stanoveno i ve všeobecných obchodních podmínkách. Pokud však s novou lhůtou souhlasit nebudete a nebude přesto dodržena, pak se jedná o porušení cestovní smlouvy ze strany kanceláře a máte nárok od smlouvy odstoupit.

Rozsah, podmínky, lhůty a způsob uplatnění odpovědnosti za vady služeb (dále jen reklamace) jsou upraveny zákonem č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník, zejména pak § 852i, a zákonem č. 634/1992 Sb., O ochraně spotřebitele.Pokud se přece jen rozhodnete vyčkat a cestovní kancelář reklamaci vyhodnotí jako neoprávněnou, nezbývá než se obrátit na soud.

S řešením sporu mohou pomoci i ministerstvo pro místní rozvoj či Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Po prostudování případu zašlou své stanovisko zákazníkovi a cestovní kanceláři, které však není právně závazné. Ročně asociace řeší přibližně 50 reklamací, u mnoha z nich však o porušení obsahu cestovní smlouvy nejde.

„Asociace má vlastní etický kodex a každá naše členská cestovní kancelář svým vstupem souhlasí s jeho dodržováním,“ vysvětluje mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. V případě nedodržování kodexu hrozí viníkovi až vyloučení z asociace.

Další informace najdete na webové adrese: ZDE

22.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Draci oplatili Kopřivnici porážku
39

Již 149 minut Draci nedostali gól, v sobotu doma oplatili porážku Kopřivnici

Benefiční adventní koncert v kostele Narození Panny Marie v Brníčku.
14

Benefiční koncert pomohl vážně nemocné dívence

AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Ze všech zimních nástrah na motoristy (a vlastně obecně na všechny), je jednou z nejhorších takzvaný „černý led“. Ten je totiž skoro nerozpoznatelný, ale strašlivě kluzký, což může způsobit velkou spoustu nemilých situací. Znáte taková ta videa, kdy se auta se zabržděnými koly nekontrolovaně kloužou jako saně? Tak přesně to umí černý led.

V Jeseníkách platí lavinová dvojka

Na druhý stupeň z pětibodové škály zvýšili v pátek 15. prosince lavinové nebezpečí horští záchranáři v Jeseníkách.

Pojištění dětí? Jde o nadstandard, důležitější je pojištění rodičů

Odpověď na otázku, zda se může vyplatit pojištění dítěte, dávají podle finančního poradce společnosti Partners Václava Valáška příklady z praxe. Dětské pojištění dává smysl především za podmínky pojištění vážných zdravotních komplikací, jako jsou trvalé následky úrazu nebo diagnóza závažného onemocnění.

V Dolních Studénkách chtějí vlastní zdroj vody

Vlastní zdroj vody se snaží získat obec Dolní Studénky. Na jaře nechá provést průzkumný vrt v místě, které se nachází poblíž stávajícího vodojemu v místní části Králec. Pokud se ukáže, že vody je dostatečné množství a je v dobré kvalitě, budou jí odebírat dolnostudénské domácnosti.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT