V současné době se v celém úseku dokončuje pokládka nového asfaltového mikrokoberce se speciální protismykovou vrstvou. Téměř všechny vážné nehody se na Bludovském kopci staly právě poté, co řidič dostal smyk.

Zmíněný povrch je zatím jen na několika málo místech v Olomouckém kraji.

„Díky speciální vrstvě se dají účinně zlepšit vlastnosti vozovky, například se výrazně zkrátí brzdná dráha," vysvětlil šéf olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Tato technologie je nyní v kraji pouze na jedenácti kilometrech silnic, a to mezi Olomoucí a Krčmaní, u Domašova nad Bystřicí, u Horní Moštěnice na Přerovsku a u Nezamyslic na Prostějovsku.

Zkrátí předjížděcí pruhy

Následovat budou také další úpravy.

„Na některých místech budeme instalovat nová svodidla nebo ta stávající prodlužovat a upravovat. Mezi další opatření patří kácení stromů v zatáčkách. Místo nich budou vysazeny keře, které nemají při nehodě tak destruktivní dopady na auto a jeho posádku," doplnil Martin Smolka.

Výrazně se také zkrátí předjížděcí pruhy. Z bludovské strany začnou až na konci obce. Místo nich přibude odbočovací pruh doleva od Šumperku k benzince Vena Trade a restauraci Na Nové.

„K benzince v Bludově jezdí spousta řidičů, protože je tam levné palivo. Když je hustší provoz, tak trvá dost dlouho, než mohou odbočit. Za nimi se utvoří stojící kolona a řidiči rozjetí z kopce mají často co dělat, aby to ubrzdili, Bude to bezpečnější," myslí si řidič Pavel Musil, který tudy jezdí s dodávkou i několikrát denně.

Podobné to bude i na straně od Šumperku. Zde se bude moci předjíždět až od ostré levotočivé zatáčky v polovině kopce. Dole naopak přibude odbočovací pruh doleva k čistírně odpadních vod.

„Ty odbočovací pruhy jsou určitě potřebné. Obzvlášť pro řidiče, kteří to neznají, je dnešní začátek předjížděcího pruhu od Šumperka zrádný. Několikrát jsem viděl, jak auto dalo blinkr doleva a řidič za ním přidal v domnění, že ten první předjíždí pomaleji jedoucí auto. Ale on místo toho zastavil, protože odbočoval k čistírně a dával přednost autům z kopce. Pak kvílejí brzdy," přidal svou zkušenost Pavel Musil.

Série opatření vzešla z bezpečnostního auditu, který vypracovalo Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s dopravními experty policie.

„My jsme jejich připomínky a návrhy akceptovali, protože pomohou zvýšit bezpečnost v tomto úseku. Nejdůležitější je, že se vše stihne ještě v letošním roce," dodal Martin Smolka.

Pomníčky obětí srážek

V příkopech kolem silnice přes Bludovský kopec přibylo za poslední léta několik pomníčků. Připomínají oběti tragických nehod, při nichž umírali lidé.

Ta poslední se zde stala letos v únoru. Osmnáctiletá řidička osobního auta po projetí mírné levotočivé zatáčky dostala smyk a srazila se s dodávkou, která jela v protisměru.

Nehodu zaviněnou patrně vysokou rychlostí nepřežili dva mladí spolujezdci – šestnáctiletý hoch a osmnáctiletá dívka.

Před rokem zde ve vysoké rychlosti havaroval na mokré silnici řidič BMW. Po průjezdu zatáčkou vůz vyjel mimo vozovku a přerazil dva stromy. Řidič zemřel, opilí spolujezdci po nehodě napadli záchranáře, zatímco se jej snažili oživit.

Dva lidé zde zemřeli také v prosinci 2014, kdy řidič při předjíždění dostal smyk a narazil do protijedoucí škodovky. On i jeho spolujezdec zraněním na místě podlehli.

Po tragických nehodách zde letos na jaře přibylo omezení rychlosti na šedesát kilometrů v hodině na mokré vozovce.

Řešením neutěšené situace na frekventovaném úseku, kudy denně projede čtrnáct tisíc vozidel, bude až stavba obchvatu Bludova.

Podle zveřejněného harmonogramu se má začít stavět za dva roky a hotovo má být v roce 2020.

Obchvat Bludova naváže na rychlostní silnici kolem Postřelmova a vyústí na začátku Šumperka, kde se napojí na stávající kruhový objezd u krematoria.

Stavba pět a půl kilometru dlouhé čtyřpruhové komunikace podle odhadů vyjde asi na tři a půl miliardy korun.