Po mnoha turbulencích ve vedení města, kdy se po odstoupení starostky Jany Zwyrtek Hamplové nepodařilo zvolit nového starostu, ho zastupitelé na konci dubna loňského roku pověřili výkonem pravomocí starosty.

grafika.V čem je „plnohodnotné" starostování jiné, než když byl výkonem funkce jen pověřený? Jaké priority má město pro nejbližší dobu? Do čeho hodlá investovat? A kdy se podle něj dočká Mohelnice dálničního napojení do Čech? Na tyto a další otázky odpovídal v rozhovoru pro Šumperský a jesenický deník.

Úplným nováčkem na radnici nejste. Byl jste už před koncem předchozího volebního období radním pověřeným funkcí starosty. V čem se to liší od „plnohodnotného" starostování?
Liší se to v tom, že na práci je nás více. Hodně práce si převzali radní a místostarostka. Jsem rád, že radní berou tuto práci jako veřejnou službu.

Před nástupem do veřejných funkcí jste podnikal. Jak se vám daří skloubit podnikání a funkci starosty?
Není to lehké a stojí to spoustu energie a úsilí na úkor času, který jsem dříve věnoval sportu nebo rodině.

Vizitka Pavla KubyJe mu padesát let, v Mohelnici
se narodil.
Má dvě děti, dceři je pětadvacet let, synovi sedmnáct.
Vystudoval Vysoké učení technické v Brně, má titul inženýra.
Vlastní obchodní firmu.
Je sportovec, ve volném čase rád hraje tenis a jezdí na kole.

Co bude prioritou Mohelnice pro letošní rok v oblasti investic?
Oprava ulic po výkopech kanalizace a plynu. Největší prioritu mají ulice Okružní a Mlýnská.

Jak dlouho bude podle vás trvat, než se podaří opravit všechny rozkopané ulice po stavbě kanalizace?
Dva roky. V letošním roce se opraví větší část a v příštím roce ta zbývající.

Hodně se mluví o zrušených přechodech na frekventovaných ulicích. Co bude dělat město v této oblasti?
Bude žádat o dotace Olomoucký kraj a Státní fond dopravní infrastruktury. Převážná část zrušených přechodů je totiž na silnicích, které spravuje Ředitelství silnic a dálnic, a na silnicích Olomouckého kraje.

Diskutuje se také o připravované dálnici do Čech. Kdy myslíte, že se jí motoristé dočkají?
Dočkáme se snad, jakmile začne pracovat Ředitelství silnic a dálnic. Od posledního návrhu uplynuly dva roky a nic se v této věci neděje. Ředitelství silnic a dálnic nekomunikuje a nic v této věci nedělá nebo já o tom nevím. V minulém roce mi pan ředitel něco vykládal o žádosti na dva sjezdy a od té doby nekomunikuje.

Může v tomto ohledu město něco udělat pro urychlení její výstavby? Jaký přínos bude mít dálnice pro Mohelnici a její obyvatele?
Domnívám se, že pokud by Ředitelství silnic a dálnic normálně pracovalo, pak nemáme za dva roky co řešit. Podle mně se obchvat kolem Mohelnice s napojením obchvatu kolem Libivé mohl dávno vyprojektovat a udělat. Severní sjezd je daný, tam nemáme co řešit. Plnohodnotný jižní sjezd mohli projektanti dávno předložit. Za dva roky není od nich jediný návrh. Přínos dálnice je jasný. Mohelnice přestane být rozdělená na dvě části, město se scelí a obyvatelé Libivé si oddechnou.

V poslední době se také hodně diskutovalo o záměru vybudování spalovny ve městě. Jak se na tuto otázku díváte vy?
Záměr je to pěkný, ale nerealizovatelný. Přestaňme se touto otázkou již zabývat. Spalovna podle mně patří do lokality mezi města Olomouc, Přerov a Prostějov. Patří tam, kde se vyprodukuje nejvíce odpadů a kde se spotřebuje vyrobené teplo.
Mohelnice nemá odbyt tepla a nechápu, proč by se mělo převážet devadesát sedm procent odpadů nutných pro chod spalovny do Mohelnice. Éra neekonomických záměrů skončila. Město promarnilo svoji šanci na dodávku levného tepla z bioplynové stanice, která se zde mohla postavit a stojí dnes v Třeštině.

V Mohelnici působí hned dvě velké firmy – Siemens a Hella, takže nemá takové problémy s nezaměstnaností jako ostatní města regionu. Jak vedení radnice spolupracuje se zaměstnavateli, ať už těmi velkými, nebo menšími firmami?
S vedením obou podniků jsme v kontaktu a já doufám, že se spolupráce bude jenom zlepšovat. Obě firmy zaměstnávají lidi nejen z našeho regionu, jsou významnými zaměstnavateli v rámci celého kraje.

V předvolební anketě Deníku, kterou jsme dělali v ulicích města, lidé několikrát poukazovali na nedostatek atrakcí a zábavy pro děti, ať už dětských hřišť a sportovišť, nebo kulturních akcí pro nejmladší? Hodlá v tomto směru město něco dělat?
Domnívám se, že městu se mnohé v této oblasti již podařilo. Vzniklo nové workoutové hřiště v Nové ulici, nová sportovní hřiště byla vybudována v ulicích Nové a Na Příkopech a u Základní školy Mlýnská bylo za přispění nadace ČEZ vybudováno nové školní hřiště s krásnou běžeckou dráhou. Nyní mapujeme potřeby v přidružených obcích. Nejdříve přistoupíme k opravám hřišť a zahrad ve školkách, na Základní škole Vodní a posléze dojde i na pokračování oprav hřišť ve městě a přilehlých obcích. Co se týká kulturních akcí, situace se v posledních letech určitě výrazně změnila, přibyly nové aktivity a dnes snad již tradiční akce. Také uvidíme, s čím přijde nový ředitel nově vzniklé společnosti, která od 1. dubna bude mít po sebou kulturu a sport.

Co podle vás nyní v Mohelnici nejvíce chybí? Co je největším problémem města?
Je toho hodně a na tuto otázku se nedá jednoduše odpovědět. Motoristům více parkovacích ploch na sídlištích, čtenářům větší knihovna, více míst v domově pro seniory…

Čím se naopak Mohelnice může pochlubit?
Změnou klimatu a já doufám, že na konci volebního období to bude i opravenými ulicemi.

Co se vám osobně na Mohelnici nejvíce líbí? Proč tady rád žijete?
Narodil jsem se tu a mám ji rád, nikdy jsem neuvažoval, že bych žil jinde. Vždy mě to sem táhlo, vyhovuje mi její velikost, lidé i okolí.