„Výstavba lávky je naplánována na letní období a to v návaznosti na rekonstrukci silnice I/44 Červenohorské sedlo – jih. Dostavba mostu bude pokračovat v roce 2016 a to opět po dobu uzavírky silnice," sdělila mluvčí olomouckého krajského úřadu Kamila Navrátilová. Celkové náklady za přemostění vozovky budou přesahovat šestnáct milionů korun.

Na Červenohorském sedle se velké parkoviště pro turisty nachází na jedné straně silnice, většina sjezdovek i sedačková lanovka pak na druhé straně vozovky. Aby se lyžaři dostali k vlekům, musejí v lyžařských botách a veškerým vybavením putovat přes vytíženou vozovku první třídy.

„Lávku vítáme, protože silnice je poměrně frekventovaná, pohybuje se po ní velké množství lyžařů. Chůze na vozovce bývá ještě více riziková za špatné viditelnosti a na sedle bývají mlhy často," sdělil náčelník Horské služby Jeseníky Michal Klimeš. Dodal, že bezpečněji bude také pro záchranáře, kteří ze sjezdovek na severních svazích musejí přes rušnou dopravní tepnu transportovat zraněné.

Uleví se také řidičům, kteří se musejí mít notně na pozoru. „V zimě se na silnici pohybuje hodně lidí, co je nepříjemné, že silnici přecházejí na horizontu. Když se jede z jesenické strany, často jsou vidět na poslední chvíli. Zvláště v mlze je to pro chodce o život," konstatoval Jiří Tůma ze Šumperku, který úsekem projíždí poměrně často. Tragická nehoda se stala před několika lety, kdy vůz srazil muže, který šel po vozovce s lyžemi přes rameno. Turista následky střetu nepřežil.

Plány na stavbu můstku existují už řadu let, problém byl ale doposud s financováním. Obec Loučná nad Desnou v roce 2009 snažila získat na projekt dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury a měla rovněž přislíbený několikamilionový příspěvek od kraje. Dotaci ale neobdržela, takže ze stavby lávky sešlo. Až loni v dubnu, kdy už bylo rozhodnuto o rekonstrukci silnice I/44, starosta Loučné nad Desnou Jaroslav Sembdner požádal Olomoucký kraj o poskytnutí financí a konečně se ledy hnuly.

„Silnice se bude do konce roku 2016 opravovat, pokud by se lávka nezačala stavět současně s rekonstrukcí vozovky, nestála by nikdy," domnívá se Jaroslav Sembdner.

Pro letošní rok kraj z rozpočtu uvolní osm milionů korun, o financích na příští rok rozhodnou krajští zastupitelé. Zda se na financování projektu bude podílet také některé obce, není jisté. „Naplánováno je také setkání starostů obcí, kterých se výstavba lávky územně týká," uvedla mluvčí krajského úřadu Kamila Navrátilová.

Dvouletá oprava šumperské strany silnice na Červenohorské sedlo začala loni v září a pokračovat bude zase na jaře. Přes zimu je vozovka průjezdná.