Obchvat Zvole
a Vlachova
Název stavby: Silnice I/44 Vlachov – Rájec
Délka: 2889 m
Plocha vozovek: 64 980 m2
Počet mostů: 4
Plocha mostů: 2 077 m2
Mimoúrovňové křižovatky:  1
Protihlukové stěny: 3
Délka stěn: 692 m
Celkový objem zemních prací
Výkopy: 356 188 m3
Násypy: 202 457 m3
Zhotovitel: Sdružení I/44 Vlachov – Rájec (Stavby silnic a železnic, a. s., STRABAG, a. s., IDS Olomouc, a. s., D.I.S. Brno, s. r. o.)
Cena stavby dle smlouvy: 848 038 612 Kč (bez DPH)
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

První omezení čeká na řidiče hned na konci obchvatu Rájce, kde se pracuje na napojení budoucího průtahu kolem Zvole na stávající komunikaci. Provoz je proto svedený do jednoho pruhu a řídí ho semafory. Řidiči si zde postojí až do konce října.

Do konce září pak budou semafory řídit provoz na začátku Vlachova, kde nyní dělníci pracují na stavbě nového mostu.

„Ve špičce je to občas o nervy, stává se, že u každého semaforu stojím dva intervaly. Ze Zábřeha do Mohelnice tak někdy jedu i čtyřicet minut, protože vždycky jsou před vámi nějaké kamiony, které vzhledem k hustému provozu prakticky nejde předjet," postěžoval si řidič Petr Matějíček, který tudy projíždí i několikrát denně. „Je to nepříjemné, ale co se dá dělat. Musíme to vydržet a těšit se, až se projedeme po novém obchvatu," dodal.

Stavba průtahu Vlachov – Rájec si vynutila i uzavření silnice třetí třídy, která spojuje Zvoli s Jestřebím. Ta bude uzavřena až do konce června příštího roku. „Objížďka vede ze Zvole přes Zábřeh, Ráječek a Skaličku do Jestřebí a zpět," uvedla Ivana Chládková z oddělení dopravy zábřežské radnice, které uzavírku povolovalo.

Až do konce září je také zcela uzavřená silnice třetí třídy z Vlachova do Slavoňova. Objížďka vede v tomto případě přes Květín.

Stavba čtyřpruhového průtahu, který odvede dopravu z Vlachova a Zvole, je v plném proudu. „Letos stavbaři vybudují všechny mostní objekty, provádějí se také zemní práce na hlavní trase a staví zárubní zdi. Pracuje se i na stavbě připojovacích úseků," sdělila před časem mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Na téměř tříkilometrové trase obchvatu se budou nacházet čtyři mosty, jedna mimoúrovňová křižovatka a tři protihlukové stěny o celkové délce skoro sedmi set metrů.

Celkové náklady mají dosáhnout necelých 850 milionů korun bez daně z přidané hodnoty. Letos by se mělo podle Ředitelství silnic a dálnic prostavět přibližně šest set milionů korun. Pětaosmdesát procent nákladů pokryje dotace z Evropské unie.