Ředitelství silnic a dálnic pro letošní rok nedostalo na obchvat, který má celkem stát 354 milionů, ani korunu. Loni však už prostavělo 77 milionů korun. Přitom vláda slibovala, že přednostně podpoří rozestavěné projekty.

„Rozpočet na rok 2010 je nula. Stavba v tuto chvíli nepokračuje,“ shrnula situaci mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

I v případě, že by Ředitelství silnic a dálnic získalo v příštím roce potřebné peníze, je podle Vápeníkové prakticky nereálné, aby obchvat v termínu dokončili.

Budovat silnici v horských podmínkách v době od ledna do dubna, kdy vyprší termín předání stavby, je na Jesenicku nemožné.

Důvodem, proč ministerstvo dopravy a státní fond dopravní infrastruktury vyřadili javornický obchvat ze seznamu, je finanční krize.

„Veřejné rozpočty jsou napnuté. Vláda sice přislíbila dostavět ty akce, které jsou rozestavěné, ale existuje řada staveb, které musely ustoupit. V tuto chvíli se hlavně soustřeďujeme na dokončení dálnic,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Odsunutí stavby obchvatu hodně trápí obce na Javornicku. Jejich středem vede silnice první třídy, kterou směřují kamiony na Polsko, Prahu a dále do Německa. Při průjezdu Javorníkem nákladní vozy kličkují v centru města po úzké silnici. Starosta Javorníku Jiří Jura přesto doufá, že se situace zlepší a stavba bude pokračovat.

„Už loni ministr dopravy tvrdil, že není dost peněz a stavět se nebude. Nakonec se našly desítky milionů korun a stavba odstartovala. Proto pevně věřím, že budování obchvatu bude pokračovat,“ uvedl Jiří Jura (nez.).

Starosta obce Uhelná, kde loni začaly práce na obchvatu, je skeptičtější. „Velmi by mne zajímalo, kdy státem investované peníze začnou sloužit svému účelu. Jestliže letos na obchvat nejsou peníze, tak pochybují, že příští rok budou,“ řekl starosta Uhelné Ludvík Juřík (KDU-ČSL).