VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stromy ohrožují rychlíky na koridoru. Úřad chce kácet

Minulý víkend „fouklo“ a vlaky na hlavním koridoru stály několik hodin. U Moravičan spadl na koleje strom, do kterého narazil nákladní vlak. Následky nehody pocítily tisíce cestujících nejen v Olomouckém kraji.

4.11.2017
SDÍLEJ:

Rychlíková trať Olomouc - Praha ve Střeni na OlomouckuFoto: Deník / Kopáč Jiří

Při nehodě se naštěstí nikomu nic nestalo.

Nejde však o ojedinělý případ na páteřní trati, po níž se prohánějí vlajkové lodi dopravců vysokou rychlostí.

Při srpnovém derechu se taky hodiny nejezdilo a rovněž kvůli popadaným stromům.

Drážní úřad nyní vzkázal, že ve spolupráci se správci kolejí a vlastníky pozemků bude vzrostlou vegetaci řešit.

„To, že je potřeba skutečně jednat a dostát drážnímu zákonu, prokázala nejen poslední vichřice Herwart,“ reagoval mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

„I vzhledem ke kalamitě, která nastala o víkendu, vyvoláme jednání se správcem infrastruktury a budeme požadovat, aby nejen tato trať postupně prošla kontrolou z hlediska vzrostlých dřevin v ochranném pásmu dráhy,“ sdělil.

Problém ležel dlouho ladem

Podle Drážního úřadu je zřejmé, že ochranné pásmo je dotčeno a nachází se v něm přerostlá zeleň.

„Dlouhodobě ležela tato problematika ladem, ačkoliv je to důležité pro bezpečnost železničního provozu,“ uvedl.

Správce kolejí může podle novely zákona o dráhách přistoupit ke kácení stromů tam, kde je to vyloženě zapotřebí.

„Musí jen dopředu s minimálně 14denním předstihem na příslušný orgán životního prostředí nahlásit, že ke kácení dojde. Ten má také právo kácení pozastavit. V takovém případě pak musí vyzvat Drážní úřad k závaznému vyjádření,“ vysvětloval Martin Novák.

Při posledním kolapsu na koridoru spadl strom u Moravičan na obě koleje a narazil do něj nákladní vlak.

Nešlo o chráněné území Litovelského Pomoraví, kterým probíhá železniční tepna.

„V takovém případě je proces vedoucí ke kácení jednodušší. S každým vlastníkem a správcem je to však jiné, někde může být dohoda rychlá, někde zdlouhavá. Vždy jde o individuální záležitost, každý k ní přistupuje jinak,“ popisoval Novák.

Ochranné pásmo: 60 m od kolejí

Drážní zákon o ochranném pásmu, které je 60 metrů od osy koleje doprava i doleva, podle odborníků hovoří jasně a vlastníci pozemků musejí strpět, že se v takovém pásmu nacházejí.

„Je to stejné, jako když musí plnit povinnosti v ochranném pásmu energetických zařízení nebo ochranné vodním pásmu,“ připomněl Novák.

Drážní úřad jako národní bezpečnostní úřad má za povinnost pásmo udržovat bezpečné pro provoz na železnici.

Letos kvůli tomu musel exekucí vynutit na státním podniku Lesy ČR vykácení stromů kolem trati na Karlovarsku.

Starostové: Zeleň nemůže ohrožovat bezpečnost

Podle starostů Střeně a Moravičan je potřeba dbát na bezpečnost na železnici.

Možná více než dříve zejména v souvislosti s extrémnějšími meteorologickým jevy, kterých může spíše přibývat. Také stavem dřevin, které trpí nemocemi a škůdci. Nejen smrky, ale například také jasany, které mohou být velmi nebezpečné.

„Kdyby to bylo na mně, tak třicet čtyřicet metrů kolem trati neroste jediný strom, maximálně keře. Vidíme, jak stromy podléhají nemocem a škůdcům a vlaky po koridoru jezdí velmi rychle. Zajistit, aby se nestalo neštěstí, by mělo být prioritou. Stejně tak podél cest,“ reagoval starosta Střeně Jiří Nevima.

„Tady není sporu, a to ani v případě, kdy trasa vede CHKO. Není možné, aby kolem hlavního koridoru sice byla zeleň, ale ohrožovala bezpečnost. Stát by se na to měl podívat,“ přidal se starosta Moravičan Antonín Pospíšil.

Někde sahá vegetace až k lokomotivě

Po důslednějším státním dohledu na pravidelnou údržbu zeleně kolem železnice volají i strojvedoucí.

„Jde o bezpečnost našich lidí a nejde jen o hlavní trať, kde je vegetace dále od průjezdného profilu. Jezdím na trati, kde si dělají průjezdný profil vlaky samy. Vegetace není místy ošetřena a dosahuje až k lokomotivě či vagonu,“ reagoval předseda olomoucké organizace Federace strojvůdců České republiky Jan Korček.

Sám už najel motorovým vozem na strom, a to mezi Hrubou Vodou a Domašovem nad Bystřicí.

„Zůstal jsem stát v tunelu. Nikomu se nic nestalo,“ popsal.

Autor: Daniela Tauberová

4.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 7 500 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) řidič/rozvoz obědů. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 7500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: ŘP sk. "B", Pouze na DoPP, vhodné i pro důchodce, pracovní doba PO-PÁ od 9-12 hodin, , Kontakt: tel. v době od 9-13 hodin popřípadě e-mailem. Pracoviště: Čestmír loupanec - prac.parkoviště u supermarketu albert, M. R. Štefánika, č.p. 318, 787 01 Šumperk 1. Informace: Čestmír Loupanec, +420 777 803 656.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Traktorista a obsluha 18 000 Kč

Traktoristé a obsluha zemědělských strojů Obsluha nakladače - manipulátoru, traktorista. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Druh práce: obsluha nakladače- manipulátoru, traktorista v RV, zemědělský dělník, Požadujeme : ŘP sk. B a T, profesní průkaz a praxe vátána, 1 směna prac.doba od 7-15:30 hodin., Kontakt telefonicky p. Daněk 603819763 PO-PÁ od 7-15 hodin. Pracoviště: Agrodružstvo zábřeh, Dvorská, č.p. 853, 789 01 Zábřeh. Informace: Jiří Daněk, +420 603 819 763.

Informační technologie - Informační technologie Technici uživatelské 25 000 Kč

Technici uživatelské podpory informačních a komunikačních technologií SPECIALISTA/KA PODPORY. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní náplň: Řešení dotazů uživatelů našeho informačního systému, telefonem, e-mailem. Činnosti spojené s implementací informačního systému, např. školení uživatelů., , Odborné předpoklady: minimálně základní znalost SQL jazyka. , , Mzdové rozpětí: od 25000 do 35000 Kč/měsíc + prémie za dosažené výsledky. Zaměstnanecké výhody: bonusy/prémie, stravenky, služební mobil, občerstvení na pracovišti, příspěvek na dopravu. Práce na ranní směnu dle domluvy. Kontakt: e-mailem.. Pracoviště: Gubi computer systems s.r.o. - prac., 17. listopadu, č.p. 555, 787 01 Šumperk 1. Informace: Dita Hulíková, +420 583 216 741,608 950 831.

Výroba - Výroba Strojírenští technici 14 000 Kč

Obsluha strojů na bělení, barvení, čištění a další úpravu tkanin Barvíř, bělič. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Osobní kontakt; Možnost zaučení., Barvení a bělení, úprava textilních tkanin., Třísměnný provoz ranní 6:00-14:00, odpolední 14:00-22:00, noční 22:00-6:00., Kontakt: osobně na pracovišti PO-PÁ od 08.00 hod. do 14.00 hod., telefonicky od 08.00 hod. do 16.00 hod. na tel.č. 777 720 827, e-mailem.. Pracoviště: Cnm textil a.s. - prac., 788 01 Oskava. Informace: Jan Kovář, +420 777 720 827.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Samosprávy musí za zakázky připlatit. Pokud vůbec najdou zhotovitele

Nehoda u Libivé u Mohelnice

U Libivé havaroval senior, v Malíně mladík

Rozloučili jsme se

Týdenní informační servis pohřebních služeb ze Šumperska a Jesenicka.

Fotbalový Jeseník má konečně trenéra. Kdo se jím stal?

Dlouho nebylo jasné, který trenér povede jesenické fotbalisty do nové sezony krajského přeboru.

Děti krajanů z Ukrajiny získávají na Šumperku zdraví i vzdělání

Pět desítek dětí z Ukrajiny si užívá ozdravný pobyt ve Václavově u Oskavy. Jedná se o děti českých krajanů, které pochází z oblastí zasažených radioaktivitou po havárii jaderné elektrárny Černobyl.

Dům psího utrpení a dvoujazyčná likvidace gigantického burgeru: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 17. července 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT