„Umíme se výborně věnovat handicapovaným dětem, ale zapomínáme, že na druhé straně jsou i děti mimořádně rozumově nadané, jež mohou být někdy chybně označovány za problémové. Buď jsou uzavřené do sebe a hledají si odlišnou činnost, takže jim kolektiv vrstevníků nestačí a inklinují k těm starším, nebo neposlouchají a zlobí, takže učitelky mohou mít pocit, že trpí poruchou soustředění či pozornosti. Příčina může být ale v tom, že jsou mimořádně nadané a potřebují se intenzivněji rozvíjet,“ vysvětlila vedoucího školského odboru šumperské radnice Hana Kolaříková.
Součástí projektu zaměřeného na tuto skupinu dětí, který je finančně podpořen penězi z Evropské Unie, je rovněž vydání „kuchařky“ pro učitelky mateřinek nazvané Metodika práce s nadanými dětmi v mateřských školách. Ta bude obsahovat nejen kromě obecných informací náměty pro práci s dětmi, ukázky pracovních listů, doplňkových činností a vhodných her.
V Šumperku přitom se bude výjimečným dětem věnovat Mateřská škola Veselá školka v Prievidzské ulici.
„V praxi to bude vypadat tak, že mimořádně rozumově nadané čtyř až pětileté děti budou integrovány v běžné třídě a během dopoledne si je paní učitelka vezme do druhé učebny, kde je zapojí do jiných činností,“ uvedla Kolaříková, která odhaduje, že takových dětí by mohlo být kolem desítky.
Neměly by ovšem být pouze ze Šumperku, ale také ze širšího okolí. Pro tyto děti totiž nebude v „mateřince“ na Prievidzské platit omezující pravidlo přijímání pouze těch šumperských.
A jak rodiče poznají, že je jejich dítko mimořádně nadané? Například podle toho, že se ve většině činností projevuje jako bystřejší a šikovnější než jeho vrstevníci, že si už v předškolním věku osvojilo něco ze školních vědomostí a že má vývojový náskok. To mohou potvrdit odborníci v pedagogicko psychologické poradně.