Šumperská radnice chystá rekonstrukci Zábřežské ulice od jejího začátku u Bludovské ulice až po křížení s ulici Nemocniční. Výjimkou bude zhruba stometrový úsek mezi ulicemi Vančurova a Nerudova, který již obnovou prošel.

„Ulice Zábřežská má absorbovat co nejvíce zeleně. V místech, kde to dává smysl, jsme se ji snažili zachovat. Na druhou stranu v ulici kromě rodinných stojí i bytové domy, proto jsme se do prostoru snažili umístit parkovací místa. V současnosti zde není vyznačeno žádné parkování, auta tu stojí často na hraně zákonných norem. Cyklistům budou vyhrazeny (po bocích vozovky, pozn. red.) samostatné pruhy,“ shrnul místostarosta Karel Hošek.

V rámci rekonstrukce budou upraveny některé křižovatky, aby byl nájezd na hlavní silnici kolmý. Zlepší se tak nájezd například z ulice Dobrovského, v těchto místech vznikne i nový přechod.

Největší změna však nastane u samoobsluhy. Ulice Bratří Čapků nebude na hlavní Zábřežskou zespodu napojena trojúhelníkem s ostrůvkem uprostřed. „Je navrženo celkové zmenšení prostoru křižovatky, která je v současnosti rozlehlá, a usměrnění provozu tak, aby se nově jednalo o stykovou křižovatku, kde bude jeden křížicí bod,“ řekl projektant Aleš Trněný.

Část ulice Alšova před panelovým domem bude zaslepena a vznikne zde čtrnáct parkovacích stání. Alšova bude průjezdná křižovatkou u samoobsluhy, kde podél chodníku vzniknou další parkovací stání. Na přechodu bude doplněn ostrůvek.

Stavební práce by mohly začít v horizontu tří až čtyř let. V rámci příprav se na konci ledna konala schůzka s obyvateli ulice a jejího okolí.

Části obyvatel vadí silná doprava. „Nezamyslel se někdo nad tím, že by se Zábřežská udělala jednosměrná? Když se podíváte na ulici Havlíčkova, nestojí po celé délce jediné parkující auto. Je dost široká, provoz tam může být částečně převeden. Proč by Zábřežská nemohla být jednosměrná? Sníží se tím jednak zátěž, jednak hlučnost,“ navrhl jeden z účastníků schůzky.

Případné snahy o zjednosměrnění či zákaz vjezdu nákladních vozidel by komplikoval fakt, že Zábřežská ulice patří mezi páteřní komunikace ve městě.

Většina připomínek veřejnosti se však točila kolem parkovacích stání. Zatímco nyní se na Zábřežskou vejde až osmdesát odstavených aut, revitalizace počítá se zhruba čtyřmi desítkami parkovacích míst.

„Kde teda budou lidi stát? My už teď nemáme kde stát. Na ulici Dobrovského je to plné, nezaparkujeme vůbec,“ postěžovala si na schůzce jedna z místních obyvatelek.

Starosta Miroslav Adámek připomenul, že většina aut v současnosti v ulici parkuje nelegálně. Není totiž dost široká. V Zábřežské ulici by mohlo vzniknout parkovacích míst více, ovšem na úkor zeleně.

„Parkovacích míst bude v Šumperku vždycky nedostatek. Aut přibývá, žádné vedení města jich neudělá dost, řekl Miroslav Adámek.

Podle něj nová parkoviště požadují i lidé ze čtvrtí s rodinnými domy. „Tvrdím, že je tam neuděláme. Musíme se soustředit na lokality s větší koncentrací lidí. Obyvatelé rodinných domů musí počítat s tím, že si musí udělat místo na zaparkování na svém pozemku. Vím, že říkám nepříjemné věci, ale takto to je,“ dodal starosta.

Za parkování se však dostalo tvůrcům projektu i pochvaly. „Pro dům Alšova 1 až 5 je to skvělé řešení,“ pochvaloval si nová plánovaná stání jeden z jeho obyvatel.


Nahrává se anketa ...