„Pracujeme na rekonstrukci přednádraží, která se dotkne prostoru od pošty až po viadukt. Tam by bylo možné stavbu umístit, ale nejdříve musíme zjistit, jak je v jiných městech cyklověž využívaná a zda by její stavba byla v Šumperku užitečná," uvedl šumperský místostarosta Tomáš Spurný. Hrubý odhad nákladů se pohybuje od pěti do deseti milionů korun.

Parkovací věž pro kola byla loni dokončena například v Přerově, kde přišla na devět a půl milionu korun. Pojme více než stovku kol.

Funguje to tak, že cyklista naveze kolo na plošinu, zaplatí pětikorunu na den a speciální výtah bicykl dopraví do příslušné přihrádky.

Zákazník pak obdrží žeton, se kterým si kolo vyzvedne. Celý proces schování kola trvá půl minuty. Nedávno získali výhodu majitelé IN karet, kteří mohou kolo uskladnit zdarma.

VIDEO: Otevření cyklověže v Přerově. Autor: DENÍK

Prostor dostane i odstavnou plochu

Pokud se radnice pro stavbu parkovacího domu pro kola rozhodne, bude se jednat o součást projektu plánované rekonstrukce přednádražního prostoru v Jesenické ulici.

Opravy se dotknou i autobusového nádraží, které bude kompletně přestavěno. Pro tyto záměry se město bude ucházet o dotace.

Parcely i stavby před vlakovým nádražím šumperská radnice už loni koupila od Českých drah za jedenáct milionů korun.

„V současné době se ještě řeší majetkové vztahy, příští rok je v plánu zpracování projektové dokumentace," sdělil Tomáš Spurný.

Celý přednádražní prostor by měl po úpravách získat novou podobu, plánuje se zde odstavná plocha pro zájezdové autobusy i parkoviště. To by využívali hlavně zaměstnanci firem, které sídlí za viaduktem.

Jak již radnice před časem avizovala, je velmi pravděpodobné, že některé budovy nechá zbourat. V nich mimo jiné sídlí obchody s barvami a pracovními pomůckami. Demolice čeká i nákladovou rampu.

Oprava autobusového nádraží

Zároveň by se mělo začít pracovat na autobusovém nádraží, které je již zastaralé. Před několika týdny se dokonce z jednoho terminálu musela byt odstraněna střecha, protože jí poškodil kamion, který do prostoru pro linkové autobusy vjel zřejmě omylem.

Rozsáhlou opravu terminálů připravuje společnost ČSAD Ostrava. Pozemky, na kterých se nádraží nachází, patří městu. Radnice tak všechny kroky s dopravní společností koordinuje.

Oprava autobusového nádraží počítá s novým zastřešením nástupních ostrůvků i se stavbou nové výpravní budovy, ve které cestující najdou informační kancelář a toalety. Budova bude posunuta směrem k Jesenické ulici, na místě stávající čekárny bude prostor pro parkování aut.

Šumperské autobusové nádraží bylo vystavěno v takzvané akci Z v letech 1973 až 1975. Na tehdejší dobu to byla neuvěřitelná rychlost, například krytý bazén se budoval patnáct let.