Městská investice do přistávací plochy je výsledek dohody s firmou, která na letišti hodlá postavit nový hangár. V něm bude kompletovat ultralehké letouny, o které je na trhu poměrně značný zájem.

„Město firmě pro stavbu montážního hangáru pronajme své pozemky a vybuduje dráhu, firma se naopak zavázala nejpozději do jednoho roku od kolaudace stavby vytvořit nejméně jedenáct pracovních míst a tento počet zachovat po celou dobu pronájmu. Doba nájmu je dvacet let," vysvětlil šumperský místostarosta Petr Suchomel.

Ulralighty, což jsou malá dvoumístná letadla, jejichž hmotnost se pohybuje kolem 450 kilogramů,  bude vyrábět firma A2cz z Pardubicka. Ta se svým záměrem oslovila více měst, pak vyhodnotila jejich nabídky a nakonec se dohodla v Šumperku.

„Jakmile uzavřeme smlouvu o pronájmu pozemku, zahájíme stavební řízení. Na jaře bychom pak mohli kopnout do země," řekl spolumajitel firmy Jan Podhrázský, který se léta věnuje bezmotorovému létání.

Nová zpevněná přistávací dráha bude v podstatě plastový rošt pokrytý trávníkem. Rozlohu má mít patnáctkrát sedm set metrů, což představuje náklady asi tři a půl milionu korun. Na letišti tak umožní celoroční provoz, letadla budou moci do vzduchu i v případě, kdy je plocha rozmoklá a  zkrátí se rozjezd. Co je důležité, obyvatelé nedalekého Nového Malína bude méně obtěžovat hluk.

„Letadla se tak dostanou do vzduchu dřív a zatáčku vyberou už před Novým Malínem, takže hluku nad obcí bude podstatně méně," vysvětlil Jan Podhrázský.

Právě investice města do dráhy společně s faktem, že Jan Podhrázský žije v Šumperku, přispěla k rozhodnutí firmy zavést výrobu letadel právě tady. Dalším důvodem byla i levnější pracovní síla.

Třímilionová částka na výstavbu dráhy bude zapracovaná do městského rozpočtu na roky 2013 až 2014.