Správa železnic připravuje rozsáhlou rekonstrukci a elektrifikaci trati přes Uničov. Vlaky budou místy jezdit až sto šedesát kilometrů v hodině. Stane se tak z ní jedna z nejmodernějších regionálních drah v zemi. Cesta do Olomouce se obyvatelům Šumperku, Hrabišína či Libiny zkrátí až o pětadvacet minut.

„Příprava elektrizace a zkapacitnění tratě byla rozdělena do tří stavebních částí. U všech aktuálně probíhá proces územního řízení s předpokladem brzkého vydání územního rozhodnutí,“ informoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Zahájení stavby je naplánováno na duben roku 2019. Kompletní obnovou projdou nejen koleje, ale například také všechny stanice a zastávky. Velmi viditelnou změnou bude elektrifikace trati. Podle předpokladů práce vyjdou na šest a půl miliardy korun.

Až 160 kilometrů za hodinu

Tři roky dopravních komplikací a výluk budou vykoupeny pohodlnějším, bezpečnějším a hlavně rychlejším cestováním. Mezi Šumperkem a Uničovem budou moci vlaky jezdit rychlostí sedmdesát až sto kilometrů v hodině, na rovinkách u Šternberku a Olomouce až sto šedesát. Tou zatím uhánějí soupravy jen na hlavních koridorech.

Díky modernizací trati a nové organizaci dopravy se cesta do Olomouce lidem ze Šumperska výrazně zrychlí. Koordinátor dopravy počítá s nasazením spěšných vlaků.

„Budou zastavovat jen ve Šternberku, mezi Šumperkem a Uničovem zastaví všude. Urychlí tak spojení z Troubelic, Nové Hradečné, Libiny a Hrabišína do Olomouce o zhruba deset až dvacet pět minut. Půjde o jednu z nejrychlejších a také nejmodernějších železničních regionálních tratí v naší zemi,“ sdělil Jaroslav Tomík, ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje.

Daleko na zastávku

Obyvatelům některých vesnic však radost zkalí fakt, že k vlaku budou muset docházet stejně daleko.

„Protože se bude stavět ve stávající stopě, nedojde k posunům stanic a zastávek,“ informovala mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Na nádraží musí daleko docházet obyvatelé Libiny, Hrabišína nebo Troubelic. V první jmenované obci jej není kam přesunout. V Troubelicích lidé na vlak chodí z centra obce jeden a půl kilometru, z toho polovinu cesty kolem kolejí. V Hrabišíně je to z návsi na zastávku pěšky kilometr. V některých místech přitom vede dráha hned nad domy.

„Autobusovou zastávku mám blízko domu, na vlak mi cesta trvá hodně dlouho. Je to opravdu z ruky. Vlakem jedu jen v krajní nouzi. Naposledy když stávkovali řidiči autobusů,“ řekla obyvatelka Hrabišína Zuzana Hromková.

Šumperk spojují s Olomoucí dvě železnice. Zatímco přes Uničov trvá cestování až hodinu a tři čtvrtě, přes Zábřeh necelou hodinu. Většina lidí proto volí přepravu po hlavní trati.