„Myslím si, že osobnosti Jana Amose Komenského hodně dlužíme. Je patrné, že jako Češi se jím zabýváme méně, než by si tento génius pedagogiky skutečně zasloužil. I přes dalekosáhlé úspěchy ve světě se ale z politicko-náboženských důvodů stal vyhnancem a prakticky od svých šestatřiceti let již neměl možnost vrátit se do milované vlasti. Film je tak svým způsobem i jakousi splátkou tohoto dluhu,“ řekl režisér snímku Lubomír Hlavsa ze společnosti Vistafilm. Ta je spolu s Českou televizí a firmou IS produkce Zlín koproducentem snímku.

Scénář vznikal zhruba rok a jeho autorem je Martin Fahrner. Na námětu spolupracovala Milena Štráfeldová, která napsala scénář k předchozím dvěma filmům společnosti Vistafilm o Janu Husovi a Jeronýmovi Pražském.

Snímek o Komenském uzavírá volný cyklus dokumentů z české protestantské historie, na němž šumperští filmaři spolupracují s Českou televizí. Vznikl u příležitosti výročí 350 let od Komenského smrti.

Z nezvyklého úhlu pohledu

Film představuje českého génia z nezvyklého úhlu pohledu. Na základě vědeckých výzkumů je totiž dnes už celkem jisté, že Komenského portrétoval světoznámý holandský malíř Rembrandt. V příběhu k sobě hledají cestu dvě naprosto protichůdné osobnosti - individualisticky založený bohém a malíř a biskup Jednoty bratrské, hluboce zbožný muž, teolog, filozof a jeden z největších učenců své doby.

„Rembrandt považuje zpočátku Komenského jen za dalšího z řady celebrit a církevníků, které už na zakázku maloval. Zaujme k němu tedy odmítavý postoj. Během Komenského sezení při malování portrétu však k sobě postupně nacházejí cestu a nakonec se z nich stanou přátelé. Rozhovor „přerušují“ dějové události, které zásadně ovlivnily život a práci Komenského,“ popisuje linii filmu režisér.

Snímek se točil od května do září loňského roku. Štáb čítal pětatřicet lidí, na natáčení se podílely i téměř tři stovky komparzistů. Roli Komenského ztvárnil Alois Švehlík, Rembrandta se ujal Igor Bareš.

Kde se točilo?

Většina hraných scén se točila ve Zlínském kraji. Filmový štáb tak byl k vidění například ve skanzenu v Rymicích, na tvrzi v Kurovicích, na hradě v Buchlově či ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Ve filmu se „mihne“ i hrad Sovinec a Šumperanům budou možná povědomé záběry pořízené v Petrově nad Desnou.

Další scény se pak natáčely v ateliérech brněnské České televize, ve kterých byl speciálně pro tento projekt postavený celý Rembrandtův ateliér i Komenského amsterodamský byt, a rovněž v barrandovských exteriérových kulisách.

Kromě pondělního uvedení snímku na programu ČT2 se uvažuje i o takzvané školní kinodistribuci. Počítá se rovněž s anglickou, německou a švédskou jazykovou verzí.