„Pokud bude Svazek obcí údolí Desné, který je vlastníkem této trati, schopen stavbu připravit tak, aby byla dokončena do roku 2015, a pokud bude příslib Olomouckého kraje, že kraj bude na této trati i nadále objednávat veřejnou dopravu, ministerstvo dopravy souhlasí s tím, aby tato investiční akce byla zařazena do akcí hrazených z operačního programu Doprava," řekl tajemník Státního fondu dopravní infrastruktury Ivo Vykydal.

„Znamená to, že pokud budou podmínky, které jsou pravděpodobně splnitelné, naplněny, do konce roku 2015 bude možno jezdit po elektrifikované trati až do Kout nad Desnou," doplnil Vykydal. Maximální náklady na investici činí bez DPH bezmála 452 milionů korun.

Svazek obcí údolí Desné by byl ochoten se do akce pustit. „Jsou tam ale ještě nějaké podmínky. Jde o to, že musíme dodat určitě podklady. Musíme mít zkrátka jistotu, že bude všechno v pořádku," řekl předseda svazku Pavel Žerníček.

Záměr podporují i představitelé Olomouckého kraje. „Deklarovali jsme vůli, abychom tuto trať měli dlouhodobě v závazku veřejné dopravy," řekl náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák.

Co by mohla půlmiliardová investice přinést obyvatelům údolí Desné i turistům? Bylo by například možné vést přímé vlaky z Kout do Olomouce, případně do Brna. Lidem by se tak zjednodušilo cestování, nemuseli by přesedat v Šumperku.

„Trať podle mě elektrifikací získává novou dimenzi z hlediska možnosti rozvoje turistického ruchu a dopravy turistů do regionu. Několik metrů za koncovou stanicí v Koutech začíná největší lyžařský areál v regionu," připomenul starosta Šumperku Zdeněk Brož.

Trať ze Šumperku do Kout v roce 1997 katastrofálně poničila povodeň. Poté ji získal do vlastnictví Svazek obcí údolí Desné, který ji nechal znovu zprovoznit. Trať s číslem 293 je tak první soukromou železnicí v České republice s veřejnou dopravou. Železnice Desná měří včetně odbočky do Sobotína 22 kilometrů. Na její trase je sedmnáct stanic a zastávek.