Místní se už zase těší, jak si oddychnou od tisíců aut a kamionů, které jim projíždějí pod okny jejich domů.

Na stavbě jsou už hotové veškeré zemní práce a konstrukční vrstvy vozovky. Dělníci nyní na několika úsecích pokládají finální povrch budoucí silnice. Pracuje se ještě také na mostech. Ty budou na hlavním tahu tři, další bude na přípojné silnici.

„Zbývá ještě dodělat protihlukové stěny, instalovat svodidla, vodorovné a svislé dopravní značení a provést vegetační úpravy, jako je osetí a osázení svahů," řekl stavbyvedoucí Stanislav Tichý ze společnosti Eurovia.

Nejzazším termínem, kdy má být stavba dokončena, je poslední září. „Děláme vše pro to, aby to bylo ještě o něco málo dřív," doplnil Stanislav Tichý.

Motoristé se už nemohou dočkat. „Teď nás sice brzdí kvůli stavbě semafory, ale až to otevřou, tak to bude perfektní. Jezdím mezi Mohelnicí a Zábřehem i několikrát denně, a když člověk dojede kamion, tak ho prakticky nemá šanci předjet," těší se řidič Jan Straka.

Stavba obchvatu začala přesně před dvěma roky. Náročné byly zemní práce. Dělníci vytěžili 320 tisíc tun zeminy. Ty by zaplnily dvacet tisíc nákladních automobilů Tatra 815. Část zeminy skončila v náspech, které budou zároveň sloužit jako protihlukové bariéry, další bylo nutné odvézt.

Velmi zajímavou a technologicky náročnou stavbou je takzvaná hřebíková zeď hned za začátku trasy ve směru od Zábřeha. V nejvyšším místě je vysoká až osm metrů a oproti původnímu terénu je zářez hluboký až třináct metrů.

Zeď se dělala po etapách. Nejprve dělníci odtěžili část svahu. Pak se udělaly příčné vrty, které jsou hluboké až šestnáct metrů, a daly se do nich trny. Spolu se železobetonem tato stěna drží svah. Pak se stejným způsobem postupovalo zase o něco hlouběji až po nynější úroveň vozovky.

„Celá zeď ještě přijde obložit kamenem do betonu, a to z estetických důvodů. Tento postup, tedy výstavbu hřebíkové zdi, jsme zvolili proto, že je úspornější. Nemusí se těžit tolik zeminy, protože zeď svah za ní drží, což výrazně šetří náklady," vysvětlil Stanislav Tichý.

Vzhledem ke geologickým podmínkám dokonce hrozilo, že se v tomto úseku bude muset podloží odstřelovat. „Měli jsme už vyřízené i příslušné povolení, ale nakonec se nám to podařilo odbagrovat a odtěžit pomocí zemních fréz," popsal práce na náročném úseku stavbyvedoucí.

Až budou auta jezdit po novém obchvatu, měla by přijít na řadu oprava stávajících silnic. „Věřím, že se podaří prosadit alespoň základní opravu jak nynější hlavní silnice u nás v obci, tak odbočky na Jestřebí," doufá starosta Zvole Josef Najman.

Podle investora, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), by se měli lidé opravy nynější cest dočkat. „Jsme povinni odstranit škody, které stavbou vznikly. S opravou silnic počítáme," ujistil ředitel olomoucké správy ŘSD dálnic Martin Smolka.

Obchvat je důležitý pro dopravu mezi Mohelnicí, Šumperkem, Jeseníkem a návazně do Polska. O potřebnosti stavby se přesvědčil na vlastní kůži i hejtman kraje Jiří Rozbořil, který se přijel do Zvole podívat, jak práce pokračují. „Stál jsem chvíli před obecním úřadem a málem mě za tu dobu smetly tři kamiony," upozornil.

Dodal, že kraj bude chtít, aby podobné dopravní stavby pokračovaly. „Bez dopravy není zaměstnanost, podnikání a tím pádem ani rozvoj. Proto dává Olomoucký kraj do dopravy maximum peněz," sdělil hejtman.

Průtah mezi Vlachovem a Rájcem naváže na obchvat Rájce, který začal motoristům sloužit před šesti lety. Vůbec první stavbou na silnici I/44 byl obchvat Postřelmova, po němž první auta projela před deseti lety. V současnosti připravuje ŘSD navazující úsek do Šumperka, který odvede dopravu z Bludova. Pokud vše půjde dobře, mohlo by se začít stavět v roce 2017.