Velká nespokojenost panuje v Loučné nad Desnou. Horský úsek silnice první třídy ošetřuje sdružení firem pod vedením společnosti Eurovia, které vyhrálo výběrové řízení na zimní údržbu silnic prvních tříd v celém kraji.

Podle starosty Loučné nad Desnou Jaroslava Sembdnera při sněžení cesta v pořádku není.

„Firma, která teď provádí údržbu směrem na sedlo, to bud neumí, nebo nechce umět. Je to mnohem horší, než když měli úsek na starost krajští silničáři. Hlavní tah bývá neuklizený, jen se sype sůl. A to ani letos ještě není pořádná zima,“ popsal Jaroslav Sembdner.

V tomto duchu již loučenský starosta adresoval stížnost na krajské Ředitelství silnic a dálnic. Odpovědi se zatím nedočkal.

Deník se na zkušenost dotázal i řidičů linkových autobusů, kteří vozí cestující mezi Šumperkem a Jeseníkem.

Jeden z šoférů se o zážitky podělil, jméno ale uvést nechtěl. Profesionální motoristé se nicméně shodli, že zásadní změnu v provozování údržby nezaznamenali.

„Trasu jezdím jednou za tři dny. Při posledním sněžení jsem jel od Loučné na Sedlo za malým traktorem s radlicí, který se tam spíš motal a překážel. Za ním se nahoru škrábalo asi pět aut a já s autobusem. Za tři a půl hodiny, co jsem strávil i s pauzou různě na cestě, jsem žádný sypač nebo větší techniku nepotkal,“ konstatoval řidič autobusu.

Nehoda v Mírově
Auto se napíchlo na svodidla, řidiče vystříhali hasiči

Ledovku řešili do půl hodiny

Martin Dubský je vedoucím skiareálu na Červenohorském sedle, přehled o sjízdnosti hlavního tahu má tak z první ruky. Naopak se domnívá, že nový systém funguje lépe.

„Když byla na silnici ledovka, údržba tu byla do půl hodiny. Loni jsme čekali mnohem déle. Řekl bych, že nová firma je akčnější, osobně jsem žádné potíže nezaznamenal,“ řekl.

O snížení kvality zimní údržby ovšem hovoří i vedoucí odboru dopravy jesenické radnice Josef Liberda.

„Byli jsme zvyklí, že při mimořádných klimatických podmínkách nasadila krajská správa silnic na Červenohorském sedle dvě vozidla z jesenické a dvě ze šumperské strany a zakrátko bylo uklizeno,“ řekl.

Na přelomu loňského listopadu a prosince byla kvůli nesjízdnosti řadu hodin uzavřena nedaleká silnice první třídy u jeskyní Na Pomezí.

Liberda ale vidí problém i v zadání, které dostaly soukromé firmy od státu.

„Stát minimalizoval počet prostředků. Zadal určitý nejmenší počet sypačů a dalších mechanismů, nebral však v potaz zdejší horské podmínky. Současná firma má v okrese Jeseník k dispozici dva traktory a dva sypače pro trasu od Červenohorského sedla až po Bílý Potok u Javorníku,“ sdělil.

Do budovy Masarykovy školy se přestěhuje šumperská knihovna
Přestavba Masarykovy školy úspěšně pokračuje, chystá se almanach

Více techniky

Firma Eurovia, která zimní údržbu cest zajišťuje, problém nevidí. Tvrdí, že postupuje s souladu se smluvními podmínkami. Úsek na Červenohorské sedlo ale vnímá jako nejproblematičtější kvůli kamionům.

„Naše technika vyjíždí na potřebná místa v požadovaných dojezdových časech a vykonává potřebnou činnost ve dne i v noci. Od úterní půlnoci do středečního odpoledne vozy najely na Šumpersku i Jesenicku přes dva tisíce kilometrů a použilo se sto dvacet tun soli a přes pětatřicet tisíc litrů solanky,“ uvedla mluvčí firmy Eurovia Iveta Štočková.

Minulý týden se v Jeseníku sešli zástupci firmy zajišťující zimní údržbu na hlavních tazích okresu s představiteli místních institucí.

Dohodli se, že budou tlačit na změnu podmínek, aby si mohli soukromí cestáři při krizových situacích nasmlouvat více techniky a sypat i kamennou drtí.

Ilustrační foto
Žena v Zábřehu sklouzla do ledové vody, nemohla se dostat na břeh