„Nevolám po tunelu pod Červenohorským sedlem, ale je potřeba opravit jižní část silnice vedoucí přes sedlo. Považuji za nestydaté, že se z Jeseníku do Šumperku jede autobusem téměř dvě hodiny,“ řekl rozčíleně předseda Sdružení měst a obcí (SMOJ) a starosta Lipové – lázní Lubomír Žmolík.

Spolu s ním bojují o životaschopnost Jesenicka i další starostové.

„Se zaměstnaností je to u nás špatné. Pokud by se zrušily spoje, neměli by se lidé jak dostat do práce. Proto žádáme kraj, aby zachoval systém dopravní obslužnosti,“ uvedl starosta Jeseníku Petr Procházka.

Olomoucký kraj nemá podle hejtmana v úmyslu šetřit na vlacích a autobusech.

„Obslužnost udržíme a popřípadě i zlepšíme, pokud bude potřeba,“ reagoval hejtman Tesařík na obavy starostů.

Po tomto slibu si může oddechnout například paní Naděžda z Vidnavy. Protože nevlastní auto, musí se spoléhat na veřejnou dopravu a kdyby byl některý ze spojů zrušen, mohla by přijít o práci.

Na ranní směnu odjíždí Naděžda autobusem o půl páté a po pětačtyřiceti minutách je v práci. Kdyby ráno zaspala a stíhala až spoj o půl šesté, dorazí do zaměstnání až po hodině a půl.

Doprava na odpolední směnu je pro maminku dvou dětí složitější. Z Vidnavy odjíždí autobus ve dvanáct dvacet pět, pak ji čeká přestup ve Staré Červené Vodě, v Písečné musí sednout na vlak a ve tři čtvrtě na dvě je v Mikulovicích na nádraží.

„Cestu do práce ale musím vzít útokem, abych stihla před druhou hodinou stisknout píchačky,“ dodává Naděžda.

To jedenáct trvale žijících obyvatel Vilémovic u Uhelné takové štěstí nemají.

„Do práce musí jezdit autem. Do Vilémovic zajíždí autobus jen dvakrát denně a ty spoje jsou přizpůsobené pro školáky, ale ne pro pracující,“ uvedl starosta Uhelné Ludvík Juřík.

První autobus odjíždí z Vilémovi ve čtvrt na osm ráno a druhý a poslední o půl páté odpoledne.