Prostor patří Technickým službám Jeseník (TS), v pronájmu jej měl soukromý provozovatel.

Městská firma okamžitou výpověď zdůvodnila rostoucím dluhem na nájemném a službám, provozovatel naopak její kroky označil za nezákonné. Celou věcí se zabývá policie.

Technické služby uvedly, že provozovatel dlužil dlouhodobě, aktuálně měla částka přesáhnout čtyři sta tisíc korun. Už loni na jaře obě strany dohodly splátkový kalendář, za nějakou dobu však začal dluh opět růst.

Městská firma pak čekala na avizovaného zájemce, který měl restauraci převzít. Toho však provozovatel nepřivedl a TS mu daly výpověď s běžnou výpovědní lhůtou.

Před Vánoci TS provozovateli navrhly dluh snížit odkupem vybavení restaurace. Nájemce na to však nepřistoupil a hodlal předat prázdný prostor. TS mu tak daly okamžitou výpověď.

„Tu je možné využít v případě závažného porušování smluvních povinností, což dlouhodobé neplacení závazků je. Také jsme na úhradu našich pohledávek vůči nájemci uplatnili zadržovací právo k vybavení restaurace, které však stále zůstává jeho majetkem. Takové řešení může na první pohled vypadat jako příliš tvrdé, ale s ohledem na dosavadní bezvýsledná jednání, postoje nájemce a narůstající dluh jsme neměli jinou možnost,“ uvedly technické služby ve stanovisku k celé věci s tím, že se jedná o zákonný postup.

Provozovatel připustil dluh

Nájemce a provozovatel restaurace Kamil Oříšek situaci popisuje poněkud odlišně. Prostor převzal v roce 2013 prázdný, do vybavení a úprav interiéru investoval přes dva miliony korun. Restaurace pro něj byla jako jeho dítě. Do roku 2015 ji podle svých slov provozoval bez dluhu. Připustil nicméně, že v současnosti má na nájemném dluh.

Rekonstrukce areálu koupaliště a následné budování wellness v budově v minulých letech přinesly podniku velký odliv zákazníků a statisícové ztráty. Aktuální skluz s platbami vysvětluje Kamil Oříšek změnou přístupu TS po výměně ředitele a nepovedenou letní sezonou.

„Situaci jsem se snažil s technickými službami řešit. Popírám, že jsem nenavrhl řešení věci. Jednal jsem s několika zájemci, kteří měli zájem ode mě koncept restaurace včetně vybavení a závazků vůči partnerům odkoupit,“ uvedl Kamil Oříšek.

"Blokují mi přístup k osobním věcem"

O okamžité výpovědi a zabránění v užívání prostor hovoří jako o protizákonném jednání.

„Technické služby blokují přístup k mým osobním věcem, věcem členům mé rodiny, účetním dokladům. V této chvíli mě TS odstřihly od příjmů. Základní životní náklady rodiny pokrýváme jen díky rodičům mé ženy,“ popsal Kamil Oříšek s tím, že mu hrozí dluhová past a situaci by chtěl co nejdříve vyřešit.

Předání prázdného prostoru podle jeho slov vyplývá z nájemní smlouvy.

Provozovatel se v souvislosti s děním v restauraci obrátil na policii.

„V souvislosti s restaurací Plovárna podnět prověřujeme. Protože je věc v samotném pořádku, nemůžeme k ní poskytnout více informací,“ sdělila policejní mluvčí Tereza Neubauerová.

Majitelem technických služeb je město Jeseník. Starostka Zdeňka Blišťanová uvedla, že firma má vlastní právní subjektivitu a řídicí orgány a z pozice samosprávy není do jejího jednání oprávněná zasahovat.

„Lidsky je mi Oříškových líto. Nicméně v technických službách jsou lidé, kterým věřím. Myslím, že situaci by v žádném případě neřešili nezákonně. Určitě by nikdo nechtěl manželům Oříškovým ubližovat,“ sdělila.

Starostka připomenula, že provozovatel podepsal smlouvu, znal její podmínky a kdykoli od ní mohl odstoupit. „Myslím si, že svůj neúspěch chtějí přehrát na technické služby, ale za neplnění smlouvy mohou jen oni sami. Teď hledají, na koho by svoje selhání přehráli,“ dodala.