Sdružení cestovního ruchu Jeseníky hodlá v tomto regionu nechat instalovat dvacítku dobíjecích stanic. Stejný počet se má nacházet na moravskoslezské straně hor.

V posledních letech se hodně hovoří o elektromobilitě. Zatímco debaty se vedou zejména o osobních automobilech, v praxi se prosazují hlavně jízdní kola na elektřinu.

„V západní Evropě začínají elektrokola nahrazovat ta klasická, alespoň v určité části populace. Tento trend nás potká, Českou republiku v této oblasti čeká opravdu velký boom,“ řekl ředitel Sdružení Tomáš Rak.

Sdružení proto nechá v Jeseníkách vybudovat síť nabíjecích stanic pro elektrokola.

Někde záměrně nebudou

„Rozmístění navazuje na dálkové trasy, aby si je lidé konečně mohli projet. Existuje například čarodějnická cyklotrasa, ale celou si ji projelo možná několik nadšenců. Dálkové trasy se moc nejezdí. S elektrokolem je budou moci lidé nádherně projet,“ poznamenal Tomáš Rak.

Za 1,1 milionu korun nechá Sdružení nainstalovat v Jeseníkách dvacet nabíjecích stanic.

Sedm set tisíc korun uhradí Olomoucký kraj, další část zaplatí z vlastních zdrojů Sdružení a reklamní partner.  Čtvrtinu nákladů zaplatí partneři, u kterých budou nabíječky umístěny.

Stejný počet nabíječek za stejných nákladů má být rozmístěn v části Jeseníků spadající do Moravskoslezského kraje.

Rozmístěním nabíječek chce Sdružení cykloturisty směřovat do určitých oblastí.

„V některých místech nabíječky nechceme. Jsou to lokality, které chceme ochránit, aby se tam boom cykloturistů negativně neprojevil. Jedná se například o Praděd nebo Rychlebské hory. Na Dlouhých Stráních naopak bude, protože to odpovídá zaměření místa. A pak jsou lokality, kde podpořit turistický ruch chceme,“ objasnil Tomáš Rak.

Málo bezpečných tras

Podle Mariana Bodnára, který v Jeseníku provozuje půjčovnu elektrokol, o ně zájem lidí roste a i technologicky jdou tyto dopravní prostředky velmi dopředu.

Jako obrovský hendikep však vnímá, že na Jesenicku existuje málo bezpečných tras.

„Lidi posílám na jeden, možná dva okruhy, kde se trochu vyhnou hlavním silnicím. Lidé nechtějí jezdit na elektrokolech po hlavních cestách,“ řekl.

Samostatnou stezku pro cyklisty vidí jako velmi potřebnou například ve směru na Ramzovou nebo přes sedlo Pomezí.

„Třeba silnice Ramzová - Jeseník je v mapách zaznačena jako páteřní moravská cyklostezka. Je ale strašně frekventovaná, jezdí tam i kamiony. Přitom tam není ani upozornění, že by tam mohl být zvýšený pohyb cyklistů. Ta samá situace je na Pomezí,“ upozorňuje na úseky, které jsou podle jeho zkušeností nejvíce kritické.