Do maturitních tříd Obchodní akademie v Šumperku, kde zkoušku dospělosti skládá letos 73 studentů, se maturanti trousili už po půl osmé ráno. Žádná velká nervozita nevládla. „Na test se nedá nijak připravit, podle generálky jde o odpovědi na otázky na základě textu, který buď pochopíte, nebo ne. Větší strach mám z angličtiny,“ řekla Katka Jetmarová z oboru ekonomické lyceum.
„Já jsem se jenom znovu podíval, jak vypadala podzimní generálka. Velké obavy nemám, protože z ústí zkoušky jsem měl plný počet bodů,“ řekl maturant Jan Hoško.
Během didaktického testu nesměli studenti odejít ze třídy, na začátku museli odevzdat všechny věci s výjimkou psacích potřeb a lahve s pitím. Ve třídě s nimi seděl jen jeden učitel jako dozor a vstoupit mohl pouze maturitní komisař, který je z jiné školy. Projít znamená získat nejméně 44 procent bodů.
Na vyplnění testu měli studenti více než hodinu, pak byla přestávka. Ve čtvrt na jedenáct začala druhá část - slohová práce na některé z deseti témat, z nichž každé představuje jiný slohový útvar. Na výběr byl na příklad popis místa, kam se rádi vracíme, zamyšlení na téma, zda je čest a sláva na prodej, nebo fejeton na téma, zda je grafitti vandalismus, či moderní umění. Na napsání slohovky byly necelé dvě hodiny.
„Test byl mnohem těžší než generálka a to jsem si na podzim zvolila vyšší úroveň češtiny. Nemám z toho dobrý pocit. Ve slohovce jsem psala úvahu na téma, zda je počítačové pirátství zločin,“ řekla Kateřina Urbášková.
Většina studentů se shodla na tom, že test s 32 otázkami neměl moc společného s češtinou; otázek týkajících se gramatiky tam bylo jen několik. Mnohem spíš test prověřil schopnost logického uvažování.
„Některé otázky byly hodně složitě formulované, chvíli mi trvalo, než jsem pochopila, co se po mě chce. Jiné byly jednoduché - na příklad tam byl text o rabi Löwovi a otázka zněla, o jaké náboženství jde. Nebo jsme měli správně seřadit pět odstavců tak, aby dávaly smysl. Důležité bylo všimnout si všeho v obsahu zadaného textu, správně ho pochopit,“ řekla maturantka Jiřina Bínová. „Pod dojmem češtiny mám velké obavy z testu z němčiny,“ dodala její spolužačka Jana Hamplová.
V úterý 31. května pokračují testy základní angličtinou, ve středu vyšší úrovní angličtiny a základní matematikou - podle toho, co si studenti vybrali.
Michaela Korčáková si místo cizího jazyka vybrala raději matematiku.
„Připadá mi to jednodušší, protože se z ní nemusejí dělat ústní zkoušky,“ řekla Michaela.
Ve čtvrtek se píší testy z vyšší úrovně němčiny a češtiny, v pátek je na programu základní němčina a zkoušení pokračuje na Obchodní akademii ještě v pondělí testem z nepovinného předmětu občanský a společenský základ.
„Přibrala jsem si ho navíc ke dvěma povinným předmětům, protože to bude zároveň příprava na přijímačky na vysokou,“ řekla studentka Gabriela Bartošová.
„Státní maturity jsou zbytečně složité a náročné na organizaci, určitě by se daly zvládnout mnohem jednodušším způsobem,“ komentoval novu podobu zkoušky ředitel Obchodní akademie Tom Ristovský.