Správce trati trvá na tom, že vše je v souladu s normami a apeluje na řidiče, aby byli pozorní a dodržovali předpisy.
Ve všech případech střetu aut s projíždějícím vlakem byli totiž na vině motoristé, kteří do kolejiště v Nové ulici vjeli na červenou.
„Je to pro nás zklamání, ale zástupci Správy železniční dopravní cesty i drážního úřadu při osobní kontrole konstatovali, že přejezd odpovídá všem předpisům. To je sice pravda, ale podle počtu nehod místo bezpečné není a závory zde být měly. Fyzická zábrana by určitě všem haváriím zabránila," konstatoval Jaroslav Nimrichtr.
Jednání se správcem trati na toto téma starosta Nimrichtr absolvoval už před několika lety, kdy se na přejezdu s vlakem střetlo hned několik aut. Tehdy také úřady vydaly zamítavé stanovisko. Poslední tragická nehoda, která se na přejezdu stala v červnu, opět diskusi o závorách obnovila.
Devětapadesátiletý řidič multikáry vjel na koleje v době, kdy podle svědků svítila červená. Vůz smetl projíždějící rychlík, šofér na místě zemřel.
Podobných nehod, při kterých se vážně zranili lidé, se ale v Nové ulici stalo za poslední roky víc.
Takřka ve všech případech se jednalo o místní řidiče, kteří místo dobře znají a červenou zřejmě v roztržitosti přehlédli.
„Po poslední nehodě se na vedení obce obrací spousta občanů, aby se s bezpečností na přejezdech konečně něco udělalo. I když poslední schůzka pro nás dobře nedopadla, určitě budeme o závorách znovu jednat," řekl starosta Postřelmova Jaroslav Nimrichtr.
Výhledu brání stěna
Železniční přejezd v Nové ulici se nachází jen kousek od vlakové zastávky.
Výhledu řidičům brání vysoká betonová protihluková stěna, přijíždějící vlak přes ní motoristé nemají šanci vidět.
Spoléhat tak musejí jen na to, že světla jsou v pořádku. Podle místních ale řada lidí na červenou jezdí, někdy na varovná světla nedbají ani chodci. Podobná situace je i na přejezdu v sousední ulici 1. máje.
Velkou překážkou instalace závor jsou mimo jiné vysoké náklady v řádu milionů korun, které obec ze svého rozpočtu platit nechce.
„Určitě by nešlo o malou částku, ale tu ve svém rozpočtu musí najít kompetentní instituce, nikoliv obec," dodal starosta Nimrichtr.
Problematické přejezdy zatím doznají pouze kosmetických úprav.
„Výstražné kříže se zvýraznily reflexní barvou a před koleje přibude vodorovné dopravní značení. To by mělo pomoci tomu, aby si řidiči dávali větší pozor a nechybovali. Bohužel havarovali vždy místní lidé, kteří možná spoléhali, že stihnou projet. Podle našich zkušeností některé řidiče od nebezpečného manévru neodradí ani závory, které je pak na kolejích zavřou," sdělila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.