Vozidla již na litevské širokorozchodné trati mezi metropolí Vilniusem a druhým největším městem Kaunasem úspěšně najezdila více než jeden milion kilometrů.

„Celkem je v Litvě v provozu deset těchto elektrických jednotek, které vyrobila Škoda Vagonka. Naše společnost v současnosti dokončuje práce na již třetí řadě hnacích podvozků pro tyto jednotky," řekl obchodní manažer Pars nova Pavel Jurka. Šumperská firma se podílí na opravě čtyř jednotek v rámci konsorcia s litevskou společností Litmotas.

Vozidla pro litevské dráhy se na první pohled podobají našim CityElefantům řady 471 přezdívaným Ešus, které cestující znají z příměstských vlaků kolem Prahy nebo na Ostravsku.

V Litvě, stejně jako ve všech zemích bývalého Sovětského svazu, se ale používá širší rozchod kol 1520 milimetrů, zatímco u nás je to 1435 milimetrů. Kvůli tomu museli v Šumperku přizpůsobit technologii. Pro jednodušší manipulace se používají speciálně vyrobené přípravky.

V Parsu se provádí kompletní demontáž podvozků, oprava či výměna nevyhovujících celků a následně opět smontování. V letech 2012 a 2013 se už tady postarali o vyvazovací opravy na čtyřech sadách hnacích podvozků po ujetí půl milionu kilometrů.

Do zimy, horka i vlhka

Vlaky řady 575 pro Litvu jsou navržené tak, aby vyhovovali specifickým podmínkám provozu v Pobaltí. Jednak musejí čelit poměrně velkému rozpětí teplot, ale také vysoké vlhkosti vzduchu v této přímořské zemi.

Jednotky mají nízkopodlažní provedení, multifunkční oddíly pro přepravu kočárků, kol nebo velkých zavazadel a také klimatizaci. Vybavené jsou také vnitřním i vnějším kamerovým systémem. Dokáží jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

„Litevské dráhy plánují do provozu nasadit další tři nové jednotky řady 575 ze Škody Vagonka, a to v roce 2017. Tyto soupravy budou jezdit na mezistátních spojích mezi litevským hlavním městem Vilniusem a běloruskou metropolí Minskem," doplnil Pavel Jurka.

Pars nova, jenž je dceřinou firmou konsorcia Škoda Transportation, se bude podílet i na této zakázce. Konkrétně se zde budou vyrábět běžné podvozky pro řídicí a vložené vozy.