Ta má již několik poboček v různých městech republiky, na které se obracejí desítky tisíc zadlužených lidí.

Jaký je typický klient? „Náš typický klient by se dal charakterizovat jako neuvážený člověk, který si nabral úvěry na spotřební věci, často se jedná o elektroniku, vybavení bytu a další věci. Pokud dlužník nemá dostatečnou rezervu, stačí třeba i kratší pracovní neschopnost, aby už dluh nemohl splácet,“ vysvětlila Lenka Libišová - Svobodová z Poradny při finanční tísni.

Podle pracovníků poradny se nejčastěji do dluhové pasti dostávají lidé s čistým příjmem do 15 tisíc korun, průměrná výše dluhu se pohybuje kolem 300 tisíc korun, velkou část ovšem tvoří úroky.

„Největší procento našich klientů tvoří lidé s výučním listem, ale obracejí se nás dokonce vysokoškoláci s právnickým vzděláním. Také převažují rozvedení. Pokud si půjčku berou manželé, po rozvodu většinou závazek přechází jen na jednoho, kterému ovšem chybí druhý příjem a nesplácí,“ dodala Lenka Libišová – Svobodová.

Rekordmankou, která se na poradnu obrátila, je žena, jejíž dluh narostl na více než pět milionů korun. K půjče na nemovitost si totiž žena nabrala další úvěry na vybavení domácnosti, splácení ovšem nezvládla. Do zapeklité situace se také dostala jiná žena, které se postupně podařilo získat neuvěřitelných dvaačtyřicet půjček.

Nová šumperská poradna se bude klientům věnovat každou lichou středu od 10 do 14 hodin. Do poradny je ale potřeba předem se objednat na telefonu 595 532 740 nebo e-mailu: poradna@financnitisen.cz. Poradna při finanční tísni poskytuje své služby bezplatně, jedná se zejména o rady, jak postupovat v případě platební neschopnosti, konzultace k oddlužení podle insolvenčního zákona, pomoc při vyplňování a podávání návrhu na povolení oddlužení (osobní bankrot), konzultace v průběhu soudního a exekučního řízení.

Podobné služby již v Šumperku provozuje dluhová poradna Společně-Jekhetane, která sídlí v Bulharské ulici, v Zábřehu se touto problematikou zabývá tamní Charita.