„Pro turisty budou elektrárna, okolí nádrží i cyklostezky procházející areálem zpřístupněny 20. září,“ informoval ředitel organizační jednotky ČEZ Zdeněk Saturka. Za rekonstrukci nádrže a výměnu řídícího systému celé elektrárny zaplatí ČEZ přibližně 360 milionů korun. Opravu nařídili technici pouhých jedenáct let po zprovoznění díla. Asfaltobetonová přehradní nádrž totiž byla postavena z nevhodného materiálu, takže na plášti se objevily tisíce drobných trhlin.

„Na stavbě se pracovalo dvanáct hodin denně, protože případné zpoždění by mohlo mít velké následky. Dodavatelské firmy i lidé podali v extrémních podmínkách maximální výkony,“ dodal ředitel Saturka. Dodavatelem prací je švýcarská firma Walo. Na staveništi se stal jen jeden těžší úraz. Podnapilý řidič nákladního automobilu se s vozem skutálel z boční cesty, která vede podél strmých stěn horní nádrže. Společnost ČEZ musela kvůli opravám vypustit horní nádrž, která pojme téměř tři miliony metrů krychlových vody. Oprava horní nádrže elektrárny spočívala v odfrézování osmi centimetrů těsnicí vrstvy asfaltobetonového pláště na svazích nádrže a položení nové vrstvy o výšce osmi a místy až deseti centimetrů.

V energetické soustavě mají Dlouhé Stráně funkci jak při využití přebytku energie, která slouží pro přečerpání vody z dolní do horní nádrže, tak v období nedostatku energie, kdy elektrárna může během několika desítek vteřin začít vyrábět elektřinu a dodávat ji do sítě. Spuštění jaderné elektrárny přitom trvá několik dní, tepelná elektrárna se rozjíždí na plný výkon několik hodin. Stavba elektrárny, jejíž podobu vytvořil architekt Ladislav Konečný, začala v roce 1978. Do provozu byla uvedena o osmnáct let později. Elektrárna Dlouhé Stráně patří k turistickým zajímavostem, které si nechá ujít málokterý návštěvník Jeseníků. Loni ji navštívilo šedesát tisíc lidí.