Nejdůležitější dopravní tepna regionu měří okolo sta kilometrů. Vede z Mohelnice přes Šumperk a Jeseník. Zde se dělí do dvou větví, které překračují státní hranici u Javorníku a Mikulovic.

Pro zlepšení dopravní dostupnosti Šumperka i Jesenicka je zásadní dobudování čtyřproudé silnice z Mohelnice do Šumperka. Ta v budoucnu vyvede tranzitní dopravu mimo města a obce v jižní části okresu Šumperk. Z celkem šesti plánovaných úseků je zatím v provozu jen obchvat Postřelmova.

„V současné době probíhají na trase I/44 práce na úseku Vlachov – Rájec. Na stejné trase připravujeme i další stavbu, obchvat Bludova. Ten naváže na již dokončený obchvat Postřelmova a vyústí na okružní křižovatce u firmy TDK v Šumperku. Cílem je napojit Šumpersko na síť rychlostních a dálničních komunikací," sdělil ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic České republiky Martin Smolka.

Nejblíže zprovoznění je v současné době čtyřproudý úsek silnice mezi Vlachovem a Rájcem, který po dokončení vytvoří obchvat Zvole a Vlachova. Na tříkilometrové trase se budou nacházet čtyři mosty a jedna mimoúrovňová křižovatka. Cena stavby bez DPH se blíží 850 milionům korun.

„Tato stavba je jako jediná v Olomouckém kraji financována z evropských zdrojů. V aktuálním návrhu rozpočtu jsou prostředky i na příští rok. Letos byly naplno zahájeny hlavní stavební práce. Byly provedeny přeložky vysokotlakého plynu a dalších inženýrských sítí a založení většiny mostů. V příštím roce tak budeme moci zahájit stavbu hlavní trasy," sdělil Smolka.

Jaký úsek na „severojižní magistrále" je nejhorší? Podle majitele šumperské dopravní firmy Dopravlen Jana Janků je to silnice na jižní straně Červenohorského sedla.

„Když už neudělali tunel, měli by tu silnici udělat dostatečně širokou. Aby v zimním období byly stoupací pruhy aspoň dvojité a do kopce byl dostatečný prostor. Aby se v případě, že se tam nějaký kamion zahrabe, což bývá často, nezablokovala silnice a jezdilo se na Jeseník plynule," řekl Janků.

„Papírově" je rekonstrukce jižní strany Červenohorského sedla připravena. Kdy se ovšem na silnici vrhnou stavební firmy, není jisté. Pro příští rok uvolnilo ministerstvo dopravy na tuto akci částku spíše symbolickou.

„V návrhu rozpočtu státního fondu dopravní infrastruktury je pro rok 2013 pro přípravu rekonstrukce I/44 Červenohorské sedlo vyčleněna částka dva miliony korun," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák. Celkově je na opravu přitom potřeba 650 milionů korun.

Silnice na Sedlo by měla vypadat zhruba tak, jak vypadá nedávno opravená cesta na jesenické straně. Podle majitele autodopravy zde rekonstrukce velmi pomohla. „Je vidět, že když se silnice trochu rozšířila a upravily se odstavné plochy, je to lepší. Šumperská strana je hodně zanedbaná, hlavně v horní části," poznamenal Janků.

Několik problematických míst leží i na nejsevernější silnici první třídy v našem regionu, která spojuje Lipovou-lázně a Javorník. Problematický je například podjezd pod železniční tratí v Lipové, stoupání na Pomezí nebo průjezd Žulovou.

V roce 1998 nechal tehdejší okresní úřad zpracovat studii, ve které navrhl například obchvat Žulové, Vápenné nebo tunel u Lipové-lázní. „Žádná z těchto akcí se v současnosti ani projekčně nepřipravuje," poznamenal místostarosta Javorníku Petr Polášek.

Na čtyřproudovku do Hradce si řidiči počkají

Dopravní dostupnost z regionu ve směru do Čech má zlepšit plánovaná rychlostní silnice R 35. Čtyřproudá komunikace v budoucnu spojí Mohelnici s Hradcem Králové. Motoristé si ale na ni budou muset ještě zhruba deset let počkat

„Tato stavba je teprve plenkách, probíhá u ní posuzování vlivů na životní prostředí. Bohužel současná vize je taková, že R 35 se bude stavět ve směru od Hradce Králové na Mohelnici," poznamenal ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic České republiky Martin Smolka.

Olomoucká správa ŘSD se snaží, aby část trasy mezi Starým Městem u Moravské Třebové a Mohelnici byla převedena pod její kompetence. Mohla by tak jednodušeji zajišťovat nejrůznější povolení, která jsou k přípravě stavby nutná.

Kdy se po silnici projedou první auta, bude záležet na nastavení priorit ministerstva dopravy. Podle současných odhadů by to mohlo být řádově za deset let.