Investice v celkové hodnotě přesahující dvě stě milionů korun si vyžádají více než měsíční odstávku elektrárny.

„Rekonstrukce začala minulý týden pracemi na amortizéru turbogenerátoru jedna,“ potvrdil mluvčí skupiny ČEZ Vladislav Sobol.

Elektrárnu čeká celkem pět akcí. Finančně i logisticky nejnáročnější bude výměna oběžného kola turbogenerátoru dva.

Ilustrační foto
Autobus z Mohelnice nevyjel, chyběl řidič. Je jich málo

Nové kolo: více lopatek, více elektřiny

Pracovníci strojírenské firmy ve slovinské Lublani jej v současné době svařují ze tří výkovků. Celková hmotnost výrobku dosáhne téměř čtyřiceti tun.

„Jeho převoz ze slovinské Lublaně do Dlouhých strání se chystá na konci letošního léta a bude trvat tři dny. Půjde o speciální nadrozměrný transport, dopravci v současné době přicházejí s návrhy, jak oběžné kolo uložit na dopravní prostředek,“ sdělila Hana Hikelová z mediálního zastoupení energetické skupiny Energo-pro.

Nové kolo o průměru 4,5 a výšce 1,7 metru bude mít na rozdíl od dosavadního sedmilopatkového devět lopatek.

„Parametry nového oběžného kola jsou špičkové i v globálním srovnání,“ poznamenal předseda představenstva ČKD Blansko Engineering Petr Tesař. Blanenská firma je generálním dodavatelem této akce.

Šéf elektrárny Dlouhé stráně uvedl, že dosavadní oběžné kolo již výrazně překročilo plánovanou životnost.

„Nové bude mít podstatně širší provozní rozsah a vyšší účinnost. Díky ní vyrobíme o více než sedm tisíc megawatthodin elektrické energie ročně navíc oproti současnému stavu. To pro srovnání představuje roční spotřebu elektřiny téměř tří tisíc domácností,“ sdělil Vítězslav Chmelař.

Zbývajícími akcemi jsou zpevnění svahu za sdruženým objektem dolní nádrže, odtěžení nánosů z jejího dna a obnova ochranného nátěru horní nádrže. Vyproštěn bude také jeřáb, který se nachází na dně dolní přehrady.

Tragická nehoda jeřábu u dolní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně
Utopený jeřáb z Dlouhých strání vytáhnou v létě. Okolí neuzavřou