Malá vesnice Dolní Lipka se v sobotu 7. října stala hlavním městem parních vlaků v České republice. Do pohraniční železniční stanice sem mířily ze čtyř směrů: od České Třebové, Hradce Králové, Olomouce a Štítů. Do posledně jmenované stanice přitom osobní vlaky běžně vůbec nejezdí.

V Dolní Lipce bylo během dne k vidění šest parních a řada motorových lokomotiv jako Sergej, Prasátko, Čmelák nebo Hektor. Klub Moravská pohraniční připravil expozici o historii trati.

V bývalé čekárně instaloval výstavu fotografií s železniční tematikou, na pohlednice s příležitostnými známkami bylo možné získat otisk pamětního razítka.

Organizátoři počítali s účastí necelé tisícovky návštěvníků, dorazil jich odhadem dvojnásobek.

„Když se dívám kolem sebe, tato železniční stanice pravděpodobně takový ruch nezažila. 150. výročí si takovouto připomínku zaslouží. Na Králicku se tento prostor, kde v budoucnu doufám vznikne železniční muzeum, pro takovéto aktivity hodí,“ poznamenal Martin Netolický hejtman Pardubického kraje, pod nějž Dolní Lipka spadá.

Mohlo by vzniknout muzeum

Návštěvníci si mohli prohlédnout také prostory bývalé výtopny, kterou má ve výpůjčce Muzeum starých strojů. V budoucnu by v těchto prostorách mohlo vzniknout železniční muzeum. Vedoucím partnerem tohoto projektu a nositelem investice má být Pardubický kraj, Muzeum starých strojů Žamberk má ve zrekonstruovaných prostorách vytvořit expozici.

„V tuto chvíli je připraven projekt, je požádáno o stavební povolení. Nyní se bude zpracovávat prováděcí dokumentace. V nejbližších dnech se bude prodávat žádost o grant. Je vize získat peníze v rámci programu Interreg V A z příhraniční spolupráce Česko – Polsko,“ řekl předseda Muzea starých strojů Michal Bednář.

Moravská pohraniční dráha o délce 90 kilometrů vedla ze Šternberku přes Šumperk a Hanušovice do Dolní Lipky. Stavební práce začaly 31. července 1872. I přes úpadek stavební firmy se trať podařilo dokončit do závěru září 1873, v dnes neuvěřitelném čase patnácti měsíců.

Moravská pohraniční dráha se dnes dělí na tři samostatné tratě. Zatímco úsek mezi Šternberkem a Šumperkem byl nedávno elektrifikován a část z Bludova do Hanušovic nákladně zrekonstruována, poslední úsek mezi Hanušovicemi a Dolní Lipkou je využíván jen sporadicky. Dva roky zde byl osobní provoz zcela zastaven, v současnosti zde jezdí čtyři páry víkendových spojů.