Podepsáno. Elektrizace trati z Olomouce může pokračovat až do Šumperka
Rychlejší a pohodlnější cestu na Šternbersko a do krajského města přinese elektrizace železnice mezi Šumperkem a Olomoucí. Správa železnic v těchto dnech vyhlásila výsledky výběrového řízení na zbývající dvě etapy. Stavbaři se mezi Uničovem a Šumperkem pustí do práce v únoru, elektrické vlaky by měly na celé trati začít jezdit v prosinci 2022.
Paní Eliška žije v Novém Malíně a pracuje v Olomouci. Do svého zaměstnání dojede autem zhruba za hodinu. Přepravovat by se mohla i vlakem, cesta by jí však trvala o dvacet minut déle, z olomouckého nádraží by navíc musela dojít pěšky nebo tramvají.
„Řídit mě moc nebaví, ale nechci cestou do práce a z práce trávit denně tři hodiny. Navíc teď vlaky kvůli opravám trati u Šternberka nejezdily a náhradními autobusy by to trvalo ještě déle. Pokud by jezdil vlak rychleji, uvažovala bych o něm,“ říká.
Rychlejšího a pohodlnějšího cestování mezi Šumperkem a Olomoucí přes Uničov se lidé dočkají v prosinci 2022. Tehdy začnou na celé trati jezdit elektrické jednotky. Správa železnic v minulých dnech podepsala smlouvy na elektrizaci dvou zbývajících úseků: mezi Uničovem a Libinou a mezi Libinou a Šumperkem.
První jmenovaný provede za 1,65 miliardy korun konsorcium firem OHL ŽS, Eurovia CS a Elektrizace železnic Praha. Blíže Šumperku budou pracovat firmy Subterra, Porr a Eltra za 1,36 miliardy korun. Na obou úsecích práce poběží současně. První výluka je naplánovaná na 11. února.
Budou svištět možná i stovkou
Kompletní rekonstrukce trati a její elektrizace zkrátí jízdní doby, zvýší i bezpečnost cestujících. Vlaky mezi Uničovem a Šumperkem budou moci jezdit až stokilometrovou rychlostí. V současnosti mohou soupravy v tomto úseku jezdit maximálně sedmdesátkou. Trakční vedení bude stavěno na stejnosměrnou soustavu, počítá se nicméně s budoucím přechodem na soustavu střídavou.
Všechny stanice a zastávky v úseku z Uničova do Šumperka dostanou nová bezbariérová nástupiště.
„V blízkosti stávajícího přejezdu v Troubelicích bude zřízena nová zastávka Troubelice střed, která bude sloužit cestujícím namísto dnešní železniční stanice. Ta se změní na výhybnu,“ popsala mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
V Libině a Troubelicích stavbaři zrekonstruují současné výpravní budovy pro umístění stavědlové ústředny a dalších technologií. Přestavba čeká zastávku v Novém Malíně, kolejové rozvětvení se posune až za nově upravený železniční přejezd směrem k Šumperku. Modernizace a doplnění bezpečnostních prvků je ostatně naplánováno na přejezdech v celém úseku.