Akce s rozpočtem 4,6 miliard korun trvala čtyři roky a je poslední z pěti staveb na velmi vytížené trati z Přerova do České Třebové. Ta propojuje první a druhý tranzitní železniční koridor v České republice.

„Stavba byla velmi složitá, kvůli blízkosti chráněné oblasti Litovelské Pomoraví bylo nutné použít speciální technologie. Ze tří čtvrtin ji financovala Evropská unie. Zbývá ještě modernizovat železniční uzel v Přerově a Olomouci. Přerov přijde na řadu už v příštím roce,“ uvedl generální ředitel SŽDS Jan Komárek.

Na cestující i železničáře kladla stavba velké nároky, protože se dělala za provozu. Na 24,4 kilometrech vyměnili stavbaři celé železniční těleso, rekonstruovali trakční vedení, 22 mostů, v každé stanici postavili ostrovní nástupiště s podchodem a výtahy s bezbariérovým přístupem.

Trať má nové zabezpečovací zařízení a sdělovací síť. Pružné upevnění kolejnic k pražcům snížilo vibrace a hlučnost, přesto podél dráhy vyrostly téměř čtyři kilometry protihlukových stěn. Modernizace také zvýšila kapacitu trati ze116 za 150 párů vlaků za den.

Rekonstrukce se dočkaly i budovy stanic

„Konečně se teď za své nádraží nemusíme stydět. Desítky let se do něj neinvestovalo, zub času byl na budově znát,“ řekl starosta Mohelnice Jan Jirásko (ODS).

„Dřív tady nemohly zastavit dva vlaky proti sobě, jeden vždycky musel počkat před stanicí. Díky novému podchodu už mohou nastupovat lidé najednou v obou směrech. Doprava se zrychlila,“ řekl výpravčí z mohelnické stanice Pavel Kraus.

Stavbu zkomplikoval nesouhlas obce Červenka s trasou obchvatu obce, s nímž souvisel nový podjezd pod tratí. Po třech letech sporu nezbylo, než podjezd z projektu vypustit.

Škody za několik milionů korun způsobily stavbě opakované nájezdy zlodějů. Jejich cílem byly především měděné kabely a trolejové vedení. Letos v květnu dokázali ukrást dokonce 1120 metrů trakčního vedení mezi Červenkou a Moravičany, které už bylo pod napětím tří tisíc voltů.

„Tyto krádeže provázejí všechny liniové stavby, protože je nelze oplotit a v celém úseku neustále hlídat. Pachatele se bohužel většinou nepodaří vypátrat,“ uvedl Leoš Verner ze společnosti Skanska DS, která se na stavbě podílela.