Vyplývá to z výsledků jednání starostů dotčených měst a obcí s představiteli Pardubického kraje, který dosud osobní dopravu na obou tratích objednával a platil. Obce a města z Pardubického kraje s navrženou optimalizací, která už s vlaky nepočítá, prakticky souhlasily výměnou za příslib, že zrušené vlaky nahradí autobusy.
Městům a obcím ze Šumperska, tedy Hanušovicím, Malé Moravě a Štítům, se rušení vlaků nelíbí. Se svým názorem však zůstaly v menšině.
„Byli jsme proti rušení vlaků, ale zástupci Pardubického kraje a představitelé obcí na jeho území řešili především svou situaci a rozhodli se pro autobusy. Tvrdí, že jim to přinese více spojů. Měla jsem místy pocit, že nás nebrali ani jako partnery,“ zhodnotila výsledek jednání starostka Hanušovic Ivana Vokurková (nez.).
„Pardubický kraj řešil především dopravní obslužnost obcí na svém území. Pro nás ale nahrazení vlaků autobusy žádné zlepšení nepřinese. Autobusy, které mají vlaky nahradit, budou u nás jezdit v souběhu s jinými spoji, takže je nikdo nebude využívat. Mám obavu, že výsledek bude ten, že se po čase vyhodnotí jejich obsazenost, zjistí se, že nimi nikdo nejezdí, tak se také zruší,“ řekl starosta Malé Moravy Antonín Marinov (nez.).
Starosta Štítů Jiří Vogel (ODS) odmítl cokoliv komentovat. Obce se ale ve svém boji za zachování vlaků nevzdávají. Naději spatřují v jednání s Olomouckým krajem.
„Oslovíme zástupce Olomouckého kraje s dotazem, jak chtějí celou věc řešit. Petice, která se tady podepisovala, totiž žádný výsledek nepřinesla. Pardubický hejtman zástupce petičníků ani nepřijal,“ uvedl Marinov.
Krajský radní Alois Mačák (ČSSD), který má ve své kompetenci dopravu, slibuje, že bude s představiteli Pardubického kraje ještě jednat.
„Nejprve ale musíme mít v ruce nějaké usnesení Rady Pardubického kraje, pak teprve můžeme jednat a promýšlet další alternativy. Zajištění dopravní obslužnosti v celém kraji je ale jednou z naších hlavních priorit,“ řekl Mačák.
Mačák potvrdil, že Olomoucký kraj už má připraveno několik alternativ, co dělat, pokud by měly vlaky na těchto dvou tratích přestat jezdit. Upřesnit je ale zatím nechtěl. Připustil však, že jedou z variant je i to, že by dopravu objednal a platil Olomoucký kraj. „To jsou ale předčasné úvahy, musíme počkat, jaké rozhodnutí v tomto směru schválí zastupitelstvo Pardubického kraje, pak teprve můžeme něco dělat,“ doplnil krajský radní.
Pardubický kraj má už dokonce návrh, kolik autobusových spojů by mělo kde jezdit místo vlaků. Mezi Štíty a Lichkovem má jezdit v pracovní dny devět párů spojů, mezi Hanušovicemi a Lichkovem osm párů, o víkendech pak po šesti párech. Štíty a Králíky má spojovat v pracovní dny čtrnáct párů spojů, o víkendu polovina. Dalších pět párů autobusových spojů má jezdit denně mezi Hanušovicemi a Králíky.
Pardubický kraj kromě tratí ze Štítů do Králík a z Hanušovic do Dolní Lipky plánuje omezovat nebo rušit spoje i na několika dalších tratích. Důvodem pro takzvanou optimalizaci, jejímž výsledkem je neobjednání vlakových spojů, jsou vysoké náklady na železniční dopravu. Zatímco ještě v roce 2008 dával Pardubický kaj do zajištění základní dopravní obslužnosti na železnici přibližně 274 miliony korun, loni to bylo už o 166 milionů více.