Vlaky z Opole budou do Glucholaz přijíždět v 9.24 a 17.34 hodin. Na zpáteční cestu se vydají vždy zhruba po půl hodině. Z polských spojů budou moci lidé přestoupit na české spěšné vlaky z Jeseníku do Krnova.

Takový model dopravy má však podstatný nedostatek. Cestující z Jeseníku sice dopoledne dojedou do Nysy nebo Opole, večer se však nedostanou zpátky. Ledaže by počkali dvě hodiny na glucholazském nádraží na přípoj do Česka.

Na podobné překážky narazí pasažéři ve všech směrech. Chybí návaznost buď na ranní, nebo na odpolední vlak. „Cestování vlakem za hranice bych asi občas využil, ale takto se to nevyplatí. Pokud budu potřebovat zajet do Nysy, pojedu raději autem," řekl Tomáš Kvapil, který jezdí z Jesenicka k severním sousedům za nákupy.

Češi své vlaky polským spojům přizpůsobit nemohli. Od polských partnerů totiž až dosud nedostali o zavedení vlaků mezi Glucholazy a Opolí oficiální informace.

„Přestože jsme se snažili získat oficiální informaci od různých zdrojů na polské i české straně, nikdo nám nebyl schopen tuto objednávku potvrdit," řekl ředitel organizace KIDSOK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Olomouckém kraji, Jaroslav Tomík.

Že zavedení spojů s českými partnery předem neprojednalo, potvrdilo o i opolské vojvodství. „Nebylo jisté, zda bude spojení Opole hlavní nádraží – Glucholazy město fungovat. A to vzhledem k vyjednávání smlouvy na osobní železniční dopravu a jednání s provozovatelem železniční infrastruktury ve věci prodloužení spojů do stanice Glucholazy město," uvedl ředitel odboru infrastruktury a hospodářství Úřadu maršálka Opolského vojvodství Bartolomiej Horaczuk.

Opolské vojvodství navrhuje prodloužit o víkendech dva osobní vlaky, které nyní končí v Jindřichově na Krnovsku, až do Jeseníku. Cestující by díky tomu měli v Glucholazech kvalitní návaznosti na všechny směry.

Taková úprava se však do půli prosince nestihne. Český jízdní řád na příští rok je už hotový, zavést spoje by bylo možné až v rámci jeho změny. Podmínkou je, že se celou věc podaří dojednat. Několik zástupců z české strany poznamenalo, že dohodnout se s Poláky na konkrétních krocích je obtížné.

Osobní vlaky přestaly z polského vnitrozemí do Glucholaz zajíždět v roce 2004. Od ledna 2007 do prosince 2010 jezdily mezi Opolí a Jeseníkem, respektive Ostružnou, dva páry víkendových mezistátních vlaků. Důvodem jejich zrušení byla nízká vytíženost a nedostatečné finanční krytí z polské strany.

Zavedením současných železničních spojů chce opolské vojvodství zvýšit dostupnost jedné z nejdůležitějších turistických destinací na svém území. Chce též dosáhnout spojení s Českou republikou či umožnit víkendové cestování do oblasti Jeseníků a Zlatohorské vrchoviny.