První zprávy o zajišťování zimní údržby, spočívající především v ručním prohazování sněhu lopatami, pocházejí z poloviny 19. století, a to pro okresní silnice. Na říšských silnicích tuto službu stanovil říšský zákon z ledna roku 1877. Až do poloviny 20. století se kromě lidské síly a dřevěných sněhových pluhů tažených koňmi většinou žádné specializované zimní silniční mechanismy nepoužívaly.

„Máme ale ve sbírkách fotografii z počátku 40. let, na které už je vidět využití motorového sněhového pluhu v Bukovicích na Štítecku,“ řekla ředitelka muzea silnic Alena Turková.

Náročná údržba Červenohorského sedla

Dobové snímky například také ukazují, jak před lety silničáři ošetřovali horskou cestu na Červenohorské sedlo. Tato silnice je nejvýše položeným tahem první třídy v republice.

„Zimní údržba této silnice byla vždy velmi náročná, ale nenašli jsme záznamy o tom, že by sněhová kalamita sedlo odřízla na delší dobu,“ dodala Alena Turková.

Traktory a frézy

Ještě v 60. letech bylo možno vidět dřevěné pluhy tažené kolovými nebo pásovými traktory. Stále více se ale používaly nákladní automobily s předsazenými pluhy nebo se zavěšenými strojními sypači, i když často také na zledovatělé plochy sypali silničáři škváru nebo písek přímo z korby ručně lopatami.

K odstraňování sněhu sloužily i sněhové frézy sovětské výroby montované na podvozcích nákladních automobilů značky ZIL. Ty se občas využívají ještě dnes, především ve sněhových kalamitách. Nevýhodou je ale enormní spotřeba, která činí sto litrů nafty na sto kilometrů.

Hojně využívané byly také traktory Zetor se sněhovými frézami. Pluhy ve tvaru křídla nebo šípu se montovaly na nákladní tatrovky, škodovky nebo liazky.

Kancelář dispečera

Kromě různých dokumentů si návštěvníci výstavy mohou prohlédnout kancelář dispečera silničářů z 80. let. S řidiči aut dispečer tehdy komunikoval pomocí vysílačky.

„V kanceláři byla dokonce pohovka, na které se dispečer mohl prospat. To je ale už dnes nemyslitelné, silničáři musejí být v pohotovosti neustále,“ dodala Alena Turková.

Vernisáž výstavy s názvem Zimní starosti silničářů aneb z historie zimní začíná 30. listopadu v 17 hodin. Návštěvníci si ji mohou prohlédnout až do 3 března.