VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výstava vypráví o zimních starostech silničářů. Podívejte se

/FOTOGALERIE/ Do práce nastupuj odpočatý, vyspalý, střízlivý. Například tahle směrnice platila pro zaměstnance tehdejší Okresní správy silnic v roce 1977. Náročnou práci cestářů od poloviny 19. století po současnost mapuje ojedinělá výstava ve vikýřovickém muzeu silnic, kterou budou lidé moci navštívit od 30. listopadu. Panely jsou doplněné unikátními historickými snímky.

29.11.2017
SDÍLEJ:

Výstava o zimní údržbě v Muzeu silnic ve VikýřovicíchFoto: Deník / Krňávek Petr

První zprávy o zajišťování zimní údržby, spočívající především v ručním prohazování sněhu lopatami, pocházejí z poloviny 19. století, a to pro okresní silnice. Na říšských silnicích tuto službu stanovil říšský zákon z ledna roku 1877. Až do poloviny 20. století se kromě lidské síly a dřevěných sněhových pluhů tažených koňmi většinou žádné specializované zimní silniční mechanismy nepoužívaly.

„Máme ale ve sbírkách fotografii z počátku 40. let, na které už je vidět využití motorového sněhového pluhu v Bukovicích na Štítecku,“ řekla ředitelka muzea silnic Alena Turková.

Náročná údržba Červenohorského sedla

Dobové snímky například také ukazují, jak před lety silničáři ošetřovali horskou cestu na Červenohorské sedlo. Tato silnice je nejvýše položeným tahem první třídy v republice.

„Zimní údržba této silnice byla vždy velmi náročná, ale nenašli jsme záznamy o tom, že by sněhová kalamita sedlo odřízla na delší dobu,“ dodala Alena Turková.

Traktory a frézy

Ještě v 60. letech bylo možno vidět dřevěné pluhy tažené kolovými nebo pásovými traktory. Stále více se ale používaly nákladní automobily s předsazenými pluhy nebo se zavěšenými strojními sypači, i když často také na zledovatělé plochy sypali silničáři škváru nebo písek přímo z korby ručně lopatami.

K odstraňování sněhu sloužily i sněhové frézy sovětské výroby montované na podvozcích nákladních automobilů značky ZIL. Ty se občas využívají ještě dnes, především ve sněhových kalamitách. Nevýhodou je ale enormní spotřeba, která činí sto litrů nafty na sto kilometrů.

Hojně využívané byly také traktory Zetor se sněhovými frézami. Pluhy ve tvaru křídla nebo šípu se montovaly na nákladní tatrovky, škodovky nebo liazky.

Kancelář dispečera

Kromě různých dokumentů si návštěvníci výstavy mohou prohlédnout kancelář dispečera silničářů z 80. let. S řidiči aut dispečer tehdy komunikoval pomocí vysílačky.

„V kanceláři byla dokonce pohovka, na které se dispečer mohl prospat. To je ale už dnes nemyslitelné, silničáři musejí být v pohotovosti neustále,“ dodala Alena Turková.

Vernisáž výstavy s názvem Zimní starosti silničářů aneb z historie zimní začíná 30. listopadu v 17 hodin. Návštěvníci si ji mohou prohlédnout až do 3 března.

Autor: Hana Kubová

29.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Čtyřicet lidí hledalo nezvěstného pacienta

Ilustrační foto

Rozloučili jsme se

Koledy zněly z rozhledny, u kostela i v internátu

Zpěv koled zněl ve středu 13. prosince na osmnácti místech Šumperska a Jesenicka. Lidé si v rámci akce Česko zpívá koledy pořádané Deníkem přišli známé melodie zanotovat na rozhlednu, na náves nebo ke kostelu. Přidali se i středoškoláci na internátu.

Kouzelník Michal Zapletal: Rád si vychutnám reakce publika z první ruky

FOTOGALERIE / ROZHOVOR / Nepovažuje se za profesionála, i když to o něm mnozí říkají. „Vím, že jsou o hodně lepší kouzelníci,“ reaguje. Realitní makléř Michal Zapletal má netradičního koníčka – věnuje se mikromagii, tedy kouzlení a iluzím v bezprostřední blízkosti diváků.

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Ve stejnou chvíli zpívalo neuvěřitelných 125 tisíc lidí po celé zemi stejné vánoční koledy. Přinášíme vám speciální vydání videosouhrnu, díky kterému budete moci nasát vánoční atmosféru z mnoha míst najednou.

Společné koledování v Šumperku pozlatil prach od Gotta

VIDEO, FOTOGALERIE / Do zpívání nejznámějších českých koled se na Šumpersku a Jesenicku zapojily stovky lidí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT