„V současnosti se dokončují hlavně úseky, na nichž se začalo pracovat ještě v loňském roce. Zahajování prací v dalších úsecích bude záležet jednak na počasí, ale také na kapacitě stavebních firem a na technologických a technických záležitostech, protože jednotlivé stavby na sebe navazují," vysvětlil Aleš Miketa, manažer projektu Horní Pomoraví II a člen představenstva společnosti Vodohospodářská zařízení Šumperk, která je investorem stavby.

Práce zatím běží podle plánu. Do konce roku se podařilo na severu, který zahrnuje Šumperk, Zábřeh a Hanušovice, dokončit asi třicet procent celkového objemu prací. Na jihu, tedy v Mohelnici a Lošticích, už firmy ve finančním vyjádření prostavěly třetinu peněz. Dohromady to dělá přes půl miliardy korun.

Počasí zatím dělníkům přeje. „Pokud teploty neklesnou pod pět stupňů pod nulou, tak se může pracovat," doplnil Aleš Miketa. Dalším milníkem stavby bude konec února. Do tohoto data má být hotovo čtyřicet procent celého díla.

Rozkopaná města ale dělají vrásky na čele řidičům. V Šumperku komplikuje dopravu především uzavírka frekventované Temenické ulice. Na objízdných trasách se hlavně v dopravní špičce dělají kolony. Tato uzavírka má trvat až do 1. března.

„Na Šumavské a Husitské ulici se teď hodně zvedl provoz. Problémy jsou hlavně na kruhových objezdech. Kolikrát tam čekám třeba pět minut, než projedu," postěžoval si řidič Ondřej Záleský.

Uzavřená je také například Vančurova ulice, kterou motoristé používají jako výpadovku z centra směrem na Zábřeh. Tudy řidiči neprojedou až do konce března.

Nejvíce uzavírek a dopravních omezení – hned patnáct – je aktuálně v Zábřehu, na který připadá největší objem stavebních prací. Pro řidiče je nejnepříjemnější uzavření krátkého úseku Dvorské ulice mezi křižovatkami s Valovou a Kozinovou ulicí.

Vede tudy hlavní silnice směrem na sídliště v Krumpachu a také na Václavov, Kosov a Hoštejn nebo Drozdov. Řidiči musejí úsek objíždět z centra města přes Postřelmovskou, Bezručovu a Dvorskou ulici.

Problémy dělají také dopravní omezení v Jiráskově ulici, kudy vede spojnice do lokality Na Výsluní a na Nemili. V centru zase řidiči musejí počítat s uzavírkou ulice 28. října.

Také proto v současnosti dělníci dokončují už rozjeté práce. Teprve potom bude možné zahájit další úseky. V jednotlivých lokalitách je totiž nutné zachovat alespoň nějak průjezd aut.

Hned na několika místech se kope také v Mohelnici. Řidiči tak neprojedou úsekem Stanislavovy ulice mezi Nádražní a Novou ulicí kolem pošty. Uzavřená je také část silnice na Horních Krčmách.

Až do konce března má být zcela neprůjezdné i Kostelní náměstí v centru, kde bylo ještě před pokládkou potrubí nutné provést archeologický průzkum. Kolem kostela svatého Tomáše Becketa totiž býval v minulých staletích hřbitov. Po dokončení všech prací projde celý prostor velkou rekonstrukcí.

Další omezení jsou nyní například v ulicích Boženy Němcové, Masarykově, Na Příkopech, Dvořákově a staví se také v místní části Podolí.

Projekt rekonstrukce a výstavby kanalizace v Šumperku, Zábřehu, Mohelnici, Lošticích a Hanušovicích je jednou z největších investičních akcí v historii regionu. Celkem přijde na přibližně jednu a půl miliardy korun, přičemž většinu peněz poskytne Evropská unie.

Celkem dělníci vybudují šedesát kilometrů nové kanalizace a zrekonstruují přes dvacet kilometrů stávajícího potrubí. Jen pro představu, je to zhruba stejná vzdálenost jako ze Zábřehu do Jeseníku. Na kanalizační síť bude díky projektu možné nově připojit 3760 lidí.