„Vůbec jsem nevěděla, že vlak pojede, ale hodí se mi to. Jsem ráda, že tu provoz obnovili. Podepisovali jsme i petice, aby se nerušil," řekla Alena Malá z Mistrovic u Jablonného nad Orlicí, která každých čtrnáct dní jezdí do Horní Lipky. Díky vlaku teď bude mít cestování jednodušší.

Osobní vlaky z Hanušovic do Dolní Lipky i na dalších železničních tratích v Pardubickém kraji přestaly jezdit v prosinci 2011. Hejtmanství je nahradilo autobusy. Lidé ale s novou podobou veřejné dopravy nebyli spokojeni a změny nepřinesly ani avizované úspory. Nové vedení kraje, které vzešlo z loňských voleb, se proto rozhodlo vrátit jízdní řády k původnímu stavu.

Jako první přišla na řadu nejsevernější spojnice Čech a Moravy. „Důvodů je hned několik. Je tu velmi silná enkláva lidí, kteří měli zájem zde železniční dopravu zachovat. Získali pro to na petici tisíce podpisů, což se nikde jinde v kraji nepovedlo. Navíc infrastruktura této trati je ve velmi dobrém stavu. A další důvod je, že nám v okrese Ústí nad Orlicí začínají prázdniny. Rekreanti mají důvod, proč tuto oblast navštívit," odkázal na turistický potenciál regionu náměstek pro dopravu Pardubického kraje Jaromír Dušek.

Hanušovice a Dolní Lipku spojuje od února pět párů osobních vlaků. Zatím jsou naplánovány do 7. dubna, jezdit budou o víkendech. Částečného oživení se dočkala i trať do Štítů. Některé z vlaků, které končily v Moravském Karlově, o víkendech zajíždí až do zastávky Mlýnický dvůr. V osadě totiž leží Skipark Červená Voda.

Jako první po trati do Dolní Lipky projel v pátek 1. února prezentační vlak. První jízdu po více než roce si nenechaly ujít desítky lidí, mezi nimi i řada železničních nadšenců.

„Už dlouho jsem tudy nejel. Chtěl jsem se podívat, jak to tu vypadá. Mám dnes volno, takže je to možnost, jak ho využít. Jsem moc rád, že se provoz na trati obnovuje," řekl Martin Jeřábek z Moravské Třebové.

„Ještě nikdy jsem tu nebyl. Zaujalo mě, že se tato trať obnovila," vysvětlil důvod své účasti na páteční jízdě Roman Šnajdr z Brodku u Konice.

Návrat osobních vlaků těší také Arnošta Juránka, který před více než rokem spoluorganizoval petici za jejich zachování.

„Samozřejmě to vítáme. Je nám jasné, že teď to bude obtížné, protože o obnovení provozu moc lidí neví. Bude na Pardubickém kraji, jak jej zpropagovat. Vážíme si podpory Olomouckého kraje v celé věci a věříme, že podobně to dopadne i ve směru na Štíty," doufá v návrat motoráků na další trať na Šumpersku Juránek.

Před rokem přestaly osobní vlaky jezdit na třech železničních úsecích mezi Olomouckým a Pardubickým krajem. Jejich návrat nebude jednoduchý. Na obnovení dopravy se musí dohodnout oba kraje a rozdělit si její financování. Změny ve vlakových jízdních řádech mají jiné zákonitosti než je tomu u autobusů. Některé trati jsou navíc ve špatném stavu.

Pardubický kraj možnost návratu vlaků na všech tratích prověří. „Myslím, že se lidé postupně dočkají vlaků na všech tratích, které nejsou provozovány," řekl náměstek Dušek.

Klub navrhuje nové zastávky

Členové klubu Moravská pohraniční, jehož cílem je obnovit železniční spojení Hanušovic a Dolní Lipky, navrhují na této trati vybudovat nové zastávky. Ty stávající totiž vznikly v 19. století a dnes často leží mimo zastavěná území.

„Nové zastávky by měly respektovat nejen skutečnou potřebu místních lidí. Trať prochází řídce osídleným územím, proto se budou počty místních cestujících stále pohybovat v jednotkách. Trať má ale velký význam pro turistiku a měla by proto návštěvníky kraje dovézt až k východištím turistických cest," řekl spoluzakladatel klubu Arnošt Juránek.

Novou zastávku sdružení navrhuje v Červeném Potoku v místech, kde se trať kříží s autobusy na lince do Dolní Moravy. Bylo by tak možné zlepšit dostupnost lyžařského střediska v Dolní Moravě. Další zastávky klub navrhuje v Malé Moravě u pohostinství, u pily v Podlesí a u rozcestí na Vojtíškov.

Radní Pardubického kraje Jaromír Dušek nápad považuje za opodstatněný. „Faktem je, že historicky jsou některé zastávky položeny z dnešního pohledu nepřirozeně. Nejsou blízké osídlení, silničním komunikacím, není možné tam navázat autobusy či jiné případné spoje, řekl Dušek.

„Jsem s těmito lidmi dohodnut na společném jednání. Návrhy na umístění zastávek nejdříve prověříme. Pak nás čeká delší a strastiplnější cesta. Přesvědčit odpovědné orgány, aby to nejen odsouhlasily, ale také zafinancovaly a postavily," doplnil Dušek.