V té době se teprve stavěly hněvkovské tunely a po staré trati jezdily vlaky. Opustily ji až v létě 2006. Hněvkov je jednou ze zábřežských osad.

Zastupitelstvo záměr několikrát podpořilo a později zase smetlo se stolu v obavách z finančních nákladů. Ty budou skutečně vysoké, ale dnes je reálná naděje, že je zaplatí dotace. A tak má cyklostezka opět zelenou.

„Cyklodoprava je u nás bohužel stále popelkou, to se musí změnit. Při přípravě generelu cyklistické dopravy v kraji se mi podařilo přesunout Hněvkov do nadregionální úrovně. Přes Štíty bude mít stezka napojení na Polsko a naváže i na Pardubický kraj. Po dokončení železničního koridoru mezi Českou Třebovou a Chocní se totiž objeví mnoho kilometrů dalších opuštěných tratí,“ řekl zábřežský zastupitel a člen krajské dopravní komise Karel Crhonek (ČSSD).

Zábřeh uzavře nájemní smlouvu se Správou železniční dopravní cesty, která je majitelem 2,6 kilometrů opuštěné trati. Nájemné bude stát 20 tisíc korun ročně. Stavbu stezky má ze tří čtvrtin hradit Státní fond dopravní infrastruktury, polovinu ze zbývající části dá kraj a poslední asi dva miliony musí sehnat město.

„Zábřeh peníze nemá, musíme získat peníze od sponzorů. Původní cena 18 milionů byla nadsazená, určitě to bude podstatně méně,“ uvedl Crhonek.

Pokud vše půjde podle plánu, začne stavba letos v létě a za měsíc bude stezka hotová. Násep dostane živičný povrch, takže na něj budou moci vyjet cyklisté i bruslaři. Na třech mostech bude cyklostezku tvořit dřevěná lávka se zábradlím.

Část trasy má fungovat i jako naučná stezka a v prostoru před Hněvkovem, kde je vidět výjezd z tunelu se 70 metrů vysokým portálem, má být umístěna externí expozice železničního muzea.

Směrem od Lupěného najedou cyklisté na stezku po obslužné komunikaci tunelu, která začíná hned za kamenným mostem před Lupěným. Jeden sjezd bude před Hněvkovem, druhý za osadou na málo frekventovanou cestu vedoucí do Hoštejna.

„Nápadů, jak využít stezku a její nejbližší okolí v krásném údolí řeky Moravské Sázavy, je víc. Určitě to přinese oživení Hněvkovu i celému tomuto regionu,“ uzavřel Karel Crhonek.

plánek