Na velkém parkovišti u nádraží, které bylo vždy zaplněné do posledního místečka, je po zavedení poplatku denně zhruba polovina míst volných. Zato v ulici mezi nádražím a čerpací stanicí Slovnaft, kde se neplatí, je plno už brzy z rána.

Kdo přijede později, často parkuje u marketu Kaufland. Tím ale zabírá místo nakupujícím. Ve čtvrtek 26. září před polednem zde bylo jen několik volných míst, tři poslední řady směrem k nádraží byly zaplněné zcela.

Podle mnoha řidičů zavedení poplatku zbytečně odrazuje od použití vlaku. „Všude v Evropě je běžné, že se budují záchytná parkoviště zdarma u nádraží, aby pak lidé používali veřejnou dopravu, a omezil se tak počet aut. U nás se ale zase šlo opačnou cestou. Máme sice nové nádraží, opravenou trať do všech směrů a dobré a rychlé spojení do celé republiky, ale když si k ceně jízdenky připočítám parkovné, je už často výhodnější jet rovnou autem," míní Zábřežan Ondřej Záleský.

Názory na zpoplatnění parkování se ale různí. Podle zastánců zabránilo tomu, že na parkovišti u nádraží stála auta i několik dní. Problémem se už zabývali i zábřežští zastupitelé. Ti uložili radním, aby zhodnotili stávající stav a navrhli řešení.

„Situace s parkováním u nádraží je horší než před zpoplatněním. Řidiči často zastavují i v zákazu, zatímco na parkovišti je deset patnáct aut. Městskou ani státní policii jsem tam ještě neviděl," upozornil zastupitel Jiří Černý.

Opačného názoru je jeho kolega Pavel Pašta. „Dřív bylo už v sedm ráno parkoviště úplně plné a lidé, kteří spěchali na vlak, těžko hledali místo. Plno bývalo i večer, protože spousta aut tam stála třeba týden. Teď není problém najít volné místo," řekl Pavel Pašta.

Podle starosty města Františka Johna má parkovací automat především regulační význam. „Cílem není vydělávat na lidech, ale omezit parkování tam, kde je přebytek aut," vysvětlil starosta John.

Problém s poplatkem za parkování nemusejí od tohoto měsíce řešit cestující, kteří jezdí žlutými expresy soukromé společnosti RegioJet. Ta si od města pronajala parkovací místa na malém parkovišti mezi autobusovými zastávkami a nádražní budovou a nabízí na nich svým zákazníkům stání zdarma.

„Zábřeh jsme si vybrali díky velkému zájmu klientů o naše spoje. S tím souvisí snaha nabídnout i dostatek parkovacích míst, které by mohli naši klienti využít pro své cesty," řekl obchodně – marketingový ředitel RegioJetu Přemysl Vícha.

RegioJet sice od prosince omezil počet zastavování svých vlaků v Zábřehu jen na jeden ranní expres do Prahy a jeden večerní spoj zpět. Po žádostech starostů měst z regionu ale od června opět obnovil zastavování většiny spojů ve stanici Zábřeh na Moravě.

Parkování zdarma je další službou pro zákazníky žlutého dopravce. Cestujícím stačí, když za čelním sklem auta nechají viditelně uloženou kopii jízdenky od RegioJetu.

„Doba stání je omezena na čtyřiadvacet hodin od počátku platnosti jízdního dokladu. V sobotu a v neděli slouží vyhrazená plocha pro parkování všem vozidlům," doplnil mluvčí zábřežské radnice Daniel Gryc.

RegioJet má před nádražím pětadvacet vyhrazených parkovacích míst. Za každé z nich zaplatí zábřežské radnici dva tisíce korun ročně, což je cena roční permanentky na parkování na velkém parkovišti. Tu si může zakoupit kdokoliv. K dostání je na odboru technické správy Městského úřadu Zábřeh, který sídlí v budově radnice na Masarykově náměstí.

close tabulka. zoom_in