Ta totiž 19. prosince uložila tiskovému mluvčímu města Milanu Kratochvílovi, aby sledoval vyváženost vysílání Televize Zábřeh a podával radě pravidelně zprávu. Zároveň mu v jeho druhé funkci šéfredaktora tištěného zpravodaje uložila, aby náhledy novin předával před vydáním radě města k posouzení.

„Zavání to cenzurou,“ napadl toto rozhodnutí Petr Šebesta (Volba pro město). Podpořil ho kolega ze stejné kandidátky Vladimír Caska.

Podle informací z několika zdrojů bylo kritizované rozhodnutí rady výsledkem názorového střetu mezi radními, kterým navzájem vadily jejich příspěvky do zpravodaje. Týkaly se možných následků, které by mohlo pro město mít nedodržení smlouvy s firmou Wanemi.

Starosta Zdeněk Kolář (ODS) ve svém článku z 5. prosince tyto následky zúžil pouze na smluvní pokutu půl milionu korun a řekl, že závazky města vůči Wanemi nemohou ohrozit městský rozpočet. O čtrnáct dní později jeho vyjádření vyvracel místostarosta Lubomír Sommer (KDU-ČSL). Podle něj by Wanemi mohla soudně vymáhat náhradu škod jdoucích do desítek milionů.

Radní se tedy dohodli, že budou mít šanci do obsahu zpravodaje předem nahlédnout. „Obtah stran jim pošlu mailem vždy v pátek, mají víkend na pročtení a případné připomínky. Ještě žádné neměli,“ řekl Kratochvíl.

V Šumperku schvaluje tajemník

Kontrola městského zpravodaje je běžná na příklad i v sousedním Šumperku. Tam platí nepsané pravidlo, že obsah každého čísla včetně konečné verze článků schvaluje tajemník radnice.

V případě televizního vysílání odstartoval rozhodnutí dopis člena kontrolního výboru Vilibalda Žalia, který si stěžoval, že je ve vysílání, které platí Zábřeh, moc příspěvků z okolních obcí. „Zprávu jsem dělal zatím jednou a byla veskrze pozitivní,“ řekl Kratochvíl.

Spory o obsah zpravodaje nejsou nic nového. Naposledy vypukly v září 2006, tedy těsně před volbami a terčem kritiky byl tehdejší starosta Zábřeha Petr Fabián. Po konzultaci s ním totiž redaktor neotiskl článek zastupitele (a dnešního starosty) Zdeňka Koláře, v němž Kolář kritizoval záměr firmy Wanemi.