Až ve dvaceti procentech telefonátů se rychlé pomoci dožadují lidé, které zdravotní potíže na životě neohrožují a není nutný okamžitý příjezd lékaře ani převoz sanitkou.

„Někdy se jedná o nevědomé zneužívání. Lidé jsou vyděšení a nedovedou si poradit. Přitom jde o banální potíže. Horší je, že někdy volají lidé, kteří přesně vědí, co mají operátorce říct, aby sanitku poslala. Až na místě se pak ukáže, že se nešlo o nic vážného, ale lidem se nechtělo na pohotovost,“ vysvětlil ředitel Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Ivo Mareš.

Záchranáři se ale pravidelně setkávají s nemístnými vtipy i agresivitou. První na ráně jsou telefonní operátorky. „Na tísňové číslo často volají opilci, kteří vyhrožují nebo sprostě nadávají, linku zneužívají také děti či mentálně retardovaní lidé,“ dodal Mareš.