V pátek 27. února tak deváťáci z Úsova vyráběli velkého papírového sněhuláka. O den dříve žáci z prvního stupně tvořili sněhuláky kromě papíru také třeba z víček od PET lahví a z polystyrenu postavili i sněhuláčí miminko. Na lyžařském kurzu došlo i na sněhové výtvory, a ne ledajaké. Žáci tak stvořili třeba sněhového slona, klokana nebo krokodýla.

Škola se do této akce zapojila letos poprvé. „Zaujalo nás, že se žáci nejen pobaví, ale také pomohou dobré věci. Zároveň si uvědomí, že ne všechny děti na světě mají takové možnosti se vzdělávat jako oni a že pro ně může být problém třeba jenom dopravit se do školy," vysvětlil ředitel Základní školy v Úsově David Kalousek, proč se k projektu připojili.

Žáci také zhlédli projekci o celé akci a zároveň se vybíralo startovné za každého sněhuláka do kasičky. „Peníze následně zašleme na účet obecně prospěšné společnosti, která je využije na dopravu kol do Gambie," dodal David Kalousek.

Součástí projektu je také soutěž o nejoriginálnější fotodokumentaci sněhuláků. V pátek 6. března celá akce skončí. Následující pondělí organizátoři zveřejní soutěžní album a začne hlasování. Vše vyvrcholí 27. března, kdy v pořadu Sama doma na České televizi vylosují ceny pro zapojené školy. V květnu pak poputují do Afriky další dva kontejnery s koly.

Letos se do projektu přihlásil rekordní počet účastníků. Sněhuláky stavěli na téměř třech stech padesáti místech v celé zemi. „Mottem celé akce je Děti pomáhají dětem. Sněhulák postavený českými dětmi tak pomůže dětem africkým. Akce propojuje osvětu, tvůrčí aktivitu, společné tvoření a prohlubuje sociální cítění dětí," uvedla Michaela Böhmová z organizátorského týmu projektu Sněhuláci pro Afriku.

Obecně prospěšná společnost Kola pro Afriku vznikla před třemi lety v Ostravě. Jejím posláním je umožnit dětem v Africe cestu ke vzdělání. Lidé v České republice darují kola, která již nepotřebují, a společnost se postará o jejich dopravu do Gambie.

Tamní děti stejně jako v jiných afrických zemích nemají snadný přístup ke vzdělání. Školy, které navštěvují, jsou jednak placené, ale také vzdálené několik kilometrů od jejich domovů. Tuto vzdálenost většinou překonávají pěšky. Cesta jim zabere spoustu času, což často vede jejich rodiče k tomu, že je nechávají doma, aby pomáhali s hospodářstvím. Kola se snadno udržují a dětem umožňují cestu ke vzdělání, jež jim rozšiřuje životní možnosti.