Tou největší je zrušení všech vlakových spojů mezi Velkou Kraší a Vidnavou. Vlaky na této trati přestanou jezdit po dlouhých sto třinácti letech. Důvodem rušení spojů je to, že je využívalo jen minimum cestujících.

Většího počtu vlaků se naopak dočkají cestující na trati z Hanušovic do Starého Města pod Sněžníkem. Také lidé, kteří cestují z Brna do Šumperka a Jeseníku budou mít k dispozici více spojů.

„U dálkové dopravy dochází ke změně konceptu rychlíků z Brna do Jeseníku a Šumperka. Vlaky se nově v Zábřehu na Moravě rozdělí. Přední část bude hned pokračovat jako rychlík do Šumperka a zadní část odjede o několik minut později do Jeseníku,“ vysvětlila regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Této změně se musely přizpůsobit i regionální vlaky mezi Zábřehem a Šumperkem. Nově tak některé vlaky z Olomouce do Šumperka přes Zábřeh a naopak pojedou jen v pracovní dny. Dráhy ale zavádějí také několik zcela nových vlaků. Mezi Zábřehem a Šumperkem tak bude jezdit vlak zhruba každou hodinu, ve špičkách každou půlhodinu.

Na trati ze Šumperka do Olomouce přes Uničov cestujícím ve většině případů odpadne přestupování v Uničově.

„Nově pojede na této trati v neděli večer spěšný vlak z Jeseníku do Olomouce přes Šumperk a Uničov. Ten je určený především pro návrat turistů z Jeseníků a pro studenty, kteří cestují na internáty a koleje,“ sdělila Šubová.

České dráhy s novým jízdním řádem rozšíří také nabídku spojů z Jeseníku do Zlatých Hor a opačně, kde nově pojede v pracovní dny osobní vlak ve 14.15 hodin z Lipové-lázní přes Jeseník a Mikulovice do Zlatých Hor. V opačném směru pojede také v pracovní dny vlak ve 13.19 ze Zlatých Hor do Lipové-lázní. Naopak v pátek večer se už cestující z Jeseníku do Zlatých Hor nedostanou. Až dosud jim jezdil spěšný vlak z Olomouce. Také v brzkých ranních hodinách přibude nový vlak do Zlatých Hor.

Končí však všechny mezinárodní spěšné vlaky z Jeseníku, respektive Ostružné do polské Nysy a Opole.

„Důvodem jejich zrušení je nedostatečné finanční krytí ze strany polského dopravce,“ vysvětlila Šubová. Vlaky, které měly nalákat turisty do Jeseníků, svůj účel dlouhodobě neplnily a jezdily prakticky prázdné.

Na cestující z regionu čeká od nového jízdního řádu také podstatně větší komfort ve vlacích. Po více než padesáti letech dráhy přestanou na spoje nasazovat motorové vozy řady 831 a v provozu skončí také větší, jen o něco mladší motoráky řady 851.

Místo nich se cestující na většině spojů svezou moderními soupravami.

„Od nového jízdního řádu bude v Olomouckém kraji nasazeno celkem osm třívozových a čtyři dvouvozové jednotky Regionova. Do provozu na tratích Šumperk – Uničov – Olomouc a Šumperk – Jeseník se také přesunou moderní motorové vozy řady 843, které jsou vhodné i pro přepravu invalidních cestujících. Nahradí vyřazené vozy řad 831 a 851,“ řekla Šubová.

V celém Olomouckém kraji ujedou v příštím roce vlaky Českých drah 5,889 milionu kilometrů. V porovnání s letošním rokem je to zhruba o jedno procento méně.