„O zrušení plánované čtvrteční stávky odborové organizace rozhodly na základě vstřícného postoje vlády a úterního hlasování ve sněmovně,“ uvedl ve středu odpoledne pro ČTK prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas.

Plánované přerušení provozu vlaků by mnoha cestujícím nadělalo velké problémy.

„Dojíždím každý den vlakem ze Zábřeha do Šumperka do práce. Auto nemám, takže bych musel jet asi autobusem. Ten ale jede pro mě v nevhodnou dobu,“ postěžoval si ve středu odpoledne ještě před oznámením o odvolání stávky na šumperském nádraží cestující Petr Valášek ze Zábřeha.

Netajil se svým názorem na stávku. „Nádražáci jen vydírají vládu a poslance a nás cestující, kteří platíme za cestování vlakem nemalé peníze, si berou jako rukojmí. Soud by jim měl stávku zakázat,“ dodal Valášek.

Na stávku železničářů se už předem připravoval kraj, autobusoví dopravci, České dráhy i policisté. Cílem bylo minimalizovat problémy s dojížděním pracujících a studentů a po stávce co nejrychleji obnovit normální provoz.

Představitelé kraje jednali už před dvěma dny se zástupci společnosti Veolia Transport, která provozuje většinu autobusových dopravců na území regionu o posílení některých spojů. Řidiči autobusů totiž stávkovat nehodlali.

Na komplikace se připravovali i policisté, protože se dalo předpokládat, že spousta lidí využije místo veřejné dopravy k cestě do zaměstnání auto a v centrech měst se tak budou tvořit kolony.

„Policisté byli připraveni řídit a usměrňovat dopravu, aby nevznikaly komplikace,“ uvedla policejní mluvčí Soňa Štětínská.

České dráhy ve středu už dokonce nakrátko zveřejnily seznam vlaků dálkové dopravy, které nevyjedou, a opatření, jak bude doprava organizovaná po skončení protestu.

Přestože byla stávka odvolána, vzniknou drahám milionové škody.

„Náklady na původně plánovanou pondělní stávku nás přišly přibližně na dvacet milionů korun. Jsou do toho započítány odhady ušlých tržeb, náklady na mimořádné směny a neplánované přesuny souprav a podobně,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Další peníze by dráhy stálo vracení jízdného za předem zakoupené a nevyužité jízdenky nebo místenky.

Plán na dobu stávky chystala i soukromá Železnice Desná, která zajišťuje dopravu mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou s odbočkou do Sobotína. Vlaky tady měly jezdit podle jízdního řádu.

„Kvůli stávce zaměstnanců šumperského nádraží bychom ale museli zavést náhradní autobusovou dopravu od vlaků mezi Vikýřovicemi a Šumperkem,“ uvedl Štefan Bernáth, ředitel pro železniční dopravu společnosti Veolia Transport, která zde zajišťuje provoz osobních vlaků.

Odboráři chtěli stávkovat na protest proti vyššímu zdanění zaměstnaneckých výhod, jako jsou například režijní jízdenky, dotované obědy v závodních stravovnách nebo levnější poukazy na podnikovou rekreaci. Sněmovna v úterý odhlasovala, že danění benefitů vrátí na loňskou úroveň. Záležet ale ještě bude na Senátu, zda zákon podpoří, a na prezidentovi. Ten přitom už ve středu avizoval, že takový zákon poslancům vrátí.