Lidé ze Šumperku mohou do Olomouce vlakem dojet dvěma směry. Buď po hlavní trati přes Zábřeh nebo motorákem přes Uničov.

„Přes Uničov jezdím, jen když není zbytí. Cesta trvá o dost déle, je to taková vyhlídková jízda,“ glosuje cestující Miroslav Mauer.

Správa železnic se chystá celou trať rekonstruovat a elektrizovat. Na úsek z Olomouce do Uničova již podepsala smlouvu o dílo. Důležité razítko získal i zbývající osmadvacetikilometrový úsek z Uničova do Šumperku.

„Půjde o zcela nový traťový úsek ve stávající stopě. Rekonstruovány budou téměř všechny objekty železniční infrastruktury. Jízdní doba se zkrátí až o osm a půl minuty, propustná výkonnost se zvýší o devatenáct procent. Vše dává předpoklad, že po realizaci úsek vyhoví železničnímu provozu desítky let,“ stojí v textu územního rozhodnutí.

Nová trať bude rychlejší

Trať do Uničova překonává značné stoupání. Zatímco dnes zde vlaky jezdí maximálně sedmdesát kilometrů v hodině, po dokončení prací dosáhne nejvyšší rychlost v některých místech stovky. Vlaky zde budou moci jezdit v režimu taktové dopravy, mezi Olomoucí a Šumperkem bude možné zavést páteřní spěšné vlaky.

Po rekonstrukci se v úseku budou nacházet dvě železniční stanice a čtyři zastávky. Odlehlá stanice Troubelice se změní ve výhybnu, obyvatelé vesnice místo ní budou využívat novou zastávku Troubelice-střed. Ze zastávky v Novém Malíně bude nově železniční stanice. U Hrabišína vznikne podpůrná měnírna k napájení trolejového vedení.

Úsek mezi Uničovem a Libinou začne správa železnic modernizovat v listopadu příštího roku. Náklady jsou odhadovány na 1,4 miliardy korun.

„Stavba vznikla rozdělením akce Elektrizace a zkapacitnění trati Šumperk – Uničov. Předpokládaný termín dokončení je prosinec 2022,“ informoval již dříve mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.