O dva roky později, 28. května 1999, ale po celé trase ze Šumperka do Petrova a dál do Sobotína i Koutů už zase jezdily vlaky.

Obce v údolí se spojily a trať zachránily. Dnes je z ní kuriozita - jedna ze dvou nestátních železnic v republice.

V sobotu 12. září slavila desáté výročí obnovy. Na nádraží v Koutech přišly trati popřát stovky lidí a mnozí vzpomínali, jak to tehdy bylo.

„České dráhy trať obnovit nechtěly. Už v srpnu 1997 jsme se na Dianě sešli s ministrem dopravy a ten radil: založte svazek obcí a my vám trať převedeme,“ zavzpomínal místostarosta Sobotína Luboš Mátych.

Složitý proces privatizace trval pět let, ale už od dubna 1998 nese trať název Železnice Desná. Její obnova stála téměř 70 milionů korun.

Obcím se podařilo postupně opravit také všechna zdevastovaná nádraží a vybudovat pět nových zastávek, o které lidé dřív marně usilovali.

Z nádražní budovy v Loučné je turistická ubytovna, v Koutech je restaurace a infocentrum.

„Pět let jsem jezdil jako průvodčí na trase do Kout. Tam, kde je dnes restaurace, jsme měli noclehárnu, když jsme přijeli posledním půlnočním vlakem. Předchozí směna nám v ní vždycky zatopila. A ve tři ráno už jsme zase posunovali a roztápěli zamrzlý vlak,“ vzpomínal důchodce Čestmír Čep, který na oslavu přišel v uniformě průvodčích z 50. let.

Stejně jako státní dráhy dostává i Železnice Desná dotaci od státu, aby cena jízdenky byla přijatelná. V návrhu na příští rok je to 20 milionů na údržbu a 11,2 milionu na investice.

Investice jdou především do železničních přejezdů a jejich osazení bezpečnějšími závorami. V příštím roce čeká proměna nástupiště ve Velkých Losinách, aby vozíčkáři z lázní mohli bez problému nastoupit do vlaku.

V loňském roce se modrožlutými vagony Železnice Desná svezlo sedm set tisíc lidí. Ve shodě s celosvětovým trendem i tady ubývá meziročně až šest procent cestujících.

Letos bude číslo podstatně vyšší, protože přestaly jezdit stovky zaměstnanců ze zrušeného Raposkla, ACC nebo Velamosu. I proto se objevily úvahy o případném zrušení větve z Petrova do Sobotína.

K rozhodování by měla přispět studie, která bude dokončena na přelomu roku.

„Studie posoudí také účelnost projektu na prodloužení trati od nádraží v Koutech k nově budovanému lyžařskému areálu. Kudy by nový úsek mohl vést, co si mohou lidé prohlédnout na mapě na nástupišti v Koutech,“ řekl starosta Velkých Losin Miroslav Kopřiva.

Velkorysou tečku za modernizací trati by v budoucnu měla udělat její elektrifikace.