Ještě před jedenácti lety málokdo věřil, že po kolejích zničených povodní zase bude jezdit vlak.

Ve středu to ale bylo přesně deset let, kdy se provoz na trati mezi Šumperkem, Kouty nad Desnou a Sobotínem podařilo obnovit. Svazek obcí údolí Desná, který nyní železnici vlastní, uspořádal oslavy na petrovském nádraží.

„Současné vedení svazku hodlá trať dále rozvíjet. Usilujeme o moderní železnici, kterou budou ve větší míře využívat turisté mířící do Jeseníků,“ řekl místostarosta Sobotína Luboš Mátych.

Plány do budoucna jsou velkorysé. Jedná se především o prodloužení trati o další zastávku a také o elektrifikaci celého úseku.

Z Olomouce by tak cestující mohli dojet do podhůří Jeseníků bez přesedání. Konečná stanice je pak naplánována pod obrovským lyžařským areálem v Koutech nad Desnou, který se zanedlouho začne stavět.

Ministerstvo dopravy sice elektrifikaci nedává mnoho šancí z důvodů obrovských nákladů, ale podle předsedy svazku obcí Vladimíra Mikulce je plán reálný.

„Výstavbou obřího areálu se trať stává zajímavou. Navíc je zde možnost pro tento účel získat peníze z Evropské unie,“ vysvětlil Mikulec.

Trať má za sebou pohnutou historii. Ničivé povodně v roce 1997 znamenaly pro dráhu katastrofu.

„Téměř zničený byl úsek Petrov nad Desnou – Kouty nad Desnou. Trať ze Šumperka do Sobotína zůstala téměř nepoškozena, ale také se po ní nedalo jezdit, protože proud řeky Desné strhl most v Šumperku na Lužích. Stav trati byl velmi špatný, a proto ministerstvo dopravy s vedením Českých drah v srpnu roku 1997 oznámilo obcím, že trať se již obnovovat nebude,“ přiblížila historii manažerka Svazku obcí údolí Desné Iva Jurková.

V říjnu 1997 založili starostové obcí Sobotín, Rapotín, Velké Losiny a Loučná nad Desnou sdružení s názvem Svazek obcí údolí Desné.

Jeho jediným úkolem bylo opravení a zachování tratě. Později do svazku přistoupily obce Vikýřovice, Hraběšice, Rejchartice a Vernířovice.

Trať již pod názvem Železnice Desná se podařilo postupně po etapách opravit. Vlak ze Šumperka do Sobotína poprvé slavnostně vyjel 30. dubna 1998.

Další úsek z Petrova nad Desnou do Velkých Losin byl zprovozněn už 1. prosince téhož roku. Vlakové soupravy na celé trati se definitivně rozjely 30. května 1999.

Současně s obnovou trati bylo postupně vybudováno pět nových zastávek a opraveny další tři. Úplná privatizace trati ale nebyla jednoduchá, majetkem svazku se trať definitivně stala až v roce 2002.

Železnice Desná nyní zahrnuje dvaadvacet kilometrů trati s deseti zastávkami a čtyřmi stanicemi. Loni se po ní přepravilo 626 tisíc cestujících.