Na prahu letošní sezony říkají: poučily jsme se a situace bude mnohem lepší.

Sdružení firem AVE, Eurovia CS a SOÚS zvítězilo ve výběrovém řízení vypsaném státem.

Bylo o pět procent levnější, než Správa a údržba silnic Olomouckého kraje, která „jedničky“ udržovala do té doby.

Nováčci se uplynulou sezonu v regionu potýkali s problémy. Za jeden z nich padla ze strany Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sankce deset tisíc korun.

„Konkrétně za to, že včas nebyla zprůjezdněna silnice I/60 z Lipové-lázně na Žulovou,“ zmínil ředitel olomoucké krajské správy ŘSD Martin Smolka případ, v němž se podařilo prokázat porušení smlouvy. V úseku uvízl kamion, na místě zasahovala i policie.

Zástupci firem nyní ujišťují, že se letos situace změní k lepšímu.

„Techniky máme přesně podle smlouvy s ŘSD, tento kraj jsme si posílili. Přenastavili jsme si systém, zlepšili jsme okruhy. Mohu slíbit, že co se stalo loni, letos nenastane,“ sdělil Mario Cartelli z firmy SOÚS Velké Albrechtice, která provádí zimní údržbu hlavních tahů na Šumpersku a Jesenicku.

Krajští silničáři pomáhají soukromníkům

Stejně jako loni soukromým firmám vypomáhají krajští silničáři. Firmy si je objednaly v rámci subdodávky.

Krajské mechanismy tak řidiči potkají mezi Jeseníkem a Mikulovicemi a mezi Štíty a Vikýřovicemi.

„Naše vozidla řídí dispečeři sdružení. Pokud z jejich strany vyjde požadavek, naše vozidlo vyjede, pokud nevzejde, nevyjíždí,“ popsal spolupráci František Pěruška, vedoucí oddělení silničního hospodářství Krajského úřadu Olomouckého kraje.

Představitelé města Jeseník iniciovali k zimní údržbě na silnicích prvních tříd schůzku. Ta se uskutečnila před několika dny.

„Svolali jsme ji proto, že loni údržba podle našeho názoru neprobíhala, jak měla. Podařilo se nám docílit, že ve štábu zimní údržby bude zařazen zástupce policie ČR z Jesenicka. Mělo by to výrazně zlepšit komunikaci mezi složkami, které se zimní údržbou zabývají,“ řekl místostarosta Jeseníku Václav Urban.

Osobně není přesvědčený, že se zimní údržba výrazně zlepší.

„Rozsah techniky a počet tras zůstává stejný jako loni. Jako zlepšení vnímám, že se dispečink se přesunul blíže k Jesenicku, do Velkých Losin. Dále vznikly na silnicích I/40 a I/60 nové meteostanice. Ty by měly přispět k lepšímu vyhodnocování klimatických podmínek a operativnějšímu zásahu zimní údržby,“ uzavřel Václav Urban.