Například cestující si za přepravu vlaky Českých drah budou muset od neděle připlatit o zhruba procento.

Třeba obyčejné jízdné za nynějších 91 korun stoupne na 92 korun.

Naopak se sníží rozdíl mezi cenou jízdenky v 1. a ve 2. třídě pro vzdálenost 121 kilometrů a více.

„Zatímco dosud byla jízdenka 1. třídy dražší o 50 %, nově to bude jen 30 %," sdělila Kateřina Šubová, mluvčí ČD.

Nově budou muset mít od neděle u sebe jízdenku s nulovou hodnotou děti od 6 let.

„Bezplatnou jízdenku pro dítě získáte u pokladní přepážky ČD nebo vám ji vystaví přímo průvodčí ve vlaku bez jakýchkoliv formalit, tedy i při nástupu do vlaku ve stanici s otevřenou pokladní přepážkou ČD," přidala mluvčí Šubová.

Změny pro skupiny

Změna nastává také pro skupiny. Slevu pro skupinu bude možné nově získat v den odjezdu pouze maximálně pro 5 spolucestujících.

Skupiny 6 a více spolucestujících se pro získání skupinové slevy budou muset předhlásit nejpozději 3 dny předem prostřednictvím objednávkového formuláře.

„Jako bonus za předhlášení jízdy taková skupina obdrží místenky nebo vyhrazení míst ve vlaku zdarma. Předhlašování větších skupin umožní lépe zajistit případné posílení kapacity vlaků," přidala mluvčí.

Další novinky o službách a v jízdném jsou k dispozici na www.cd.cz

Po několika letech se obnoví vlakové spojení Dzbele a Chornic. Méně přestupů čeká cestující z Jeseníku do Olomouce.

„Mezi Přerovem a Bohumínem se, s ohledem na obsluhu mošnovského letiště v rámci Moravskoslezského kraje, redukují přímé spoje," sdělila Kateřina Šubová.

Cestující bude v krajském městě i v příštím roce ovlivňovat dopad rekonstrukce olomouckého železničního uzlu. Nový jízdní řád bude platit až do 12. prosince 2015. 

Změny v jízdním řádu na jednotlivých tratích v Olomouckém kraji

(na tratích, které nejsou v přehledu zmiňovány, nedochází k podstatnějším změnám)

Trať 017 Česká Třebová – Dzbel: Po několikaletém přerušení provozu dochází k obnovení regionální vlakové dopravy v úseku Dzbel – Chornice. Nově pojedou 4 páry osobních vlaků Dzbel – Moravská Třebová, úsek Dzbel – Chornice je pak nově přiřazen k trati 017 Česká Třebová – Dzbel. Vlaky jedou v 6:35 a v 16:17 v pracovní dny, v 8:17 a v 18:17 denně do Moravské Třebové. Zpět do Dzbele dojedou vlaky v 6:15, v 8:12 a 15:56 v pracovní dny, v 7:12 o víkendu a v 17:56 denně.

Trať 024 Štíty – Ústí nad Orlicí: Na území Olomouckého kraje není objednána regionální doprava.

Trať 025 Hanušovice – Dolní Lipka: S výjimkou posledního páru vlaků jedou vlaky pouze o víkendu. Pouze poslední spoj do Hanušovic v 17:41 a poslední z Hanušovic v 18:02 jede i v pátek.

Trať 270 Přerov – Olomouc – Zábřeh na Moravě: Jízdní řád je bez podstatných změn. Z důvodu plánované výlukové činnosti na olomouckém hlavním nádraží jsou na rameni Olomouc hl.n. – Přerov (– Nezamyslice) zajištěny spoje z 90 % pantografovými jednotkami řady 460.

Trať 270 Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín: V souvislosti se změnou vedení vlaků na území Moravskoslezského kraje (zavedení linky Bohumín – Mošnov, Ostrava Airport) dochází k částečné redukci přímých regionálních spojů Přerov – Bohumín. Zachovány jsou páteřní spoje v době ranní špičky (z Přerova v 5:00, 5:31 a 6:01) a odpolední špičky (do Přerova v 15:56, 17:56 a 19:56). Zbývající osobní vlaky ve dvouhodinovém taktu jsou ukončeny / výchozí v Suchdole nad Odrou, kde je v obou směrech zachována přestupní návaznost na rychlíky relace Brno – Bohumín.

Trať 271 Prostějov hl. n. – Dzbel: První ranní spoj s odjezdem ze Dzbele ve 4:35 pojede denně, večerní spoj ze Dzbele v 18:35 pojede v pracovní dny již v 18:05 a nově pojede až do Olomouce hl.n.

Trať 273 Červenka – Senice na Hané – Prostějov hl.n.: V pracovní dny pojede nový pár vlaků – z Červenky ve 12:13, zpět z Litovle předměstí ve 12:35. Poslední spoj z Červenky ve 22:56 ukončí jízdu již v Litovli městě. První ranní spoj z Prostějova odjede o 10 minut později ve 4:23, odpolední vlaky z Prostějova ve 14:26, 16:26 a 18:26 pojedou o víkendech o 20 minut dříve v 14:06, 16:06 a 18:06. Tímto se o víkendech zajistí v Senici na Hané přestup na vlaky směr Olomouc hl.n.

Trať 274 Litovel předměstí – Mladeč: Od 14. června do 28. září 2015, každou sobotu a neděli, zajistí spojení s turisticky zajímavým místem tři páry osobních vlaků. Z Litovle předměstí budou odjíždět v 9:28, 13:28 a 15:28, z Mladče pak v 10:25, 14:19 a 16:19.

Trať 280 Hranice na Moravě – Horní Lideč: Na žádost cestujících pojede v pracovní dny, mimo školní prázdniny, dopolední pár vlaků Valašské Meziříčí – Hranice na Moravě a zpět. Do Hranic na Moravě vlak přijede v 10:20, ve směru do Valašského Meziříčí odjede v 10:49.

Trať 290 Olomouc hl. n. – Uničov: Spěšný vlak Bradlo z Jeseníku ve 4:53 do Olomouce a v opačném směru z Olomouce v 16:29 pojede pouze v pracovní dny. Osobní vlak z Olomouce v 6:57 pojede i v neděli. Na základě požadavku objednatele odjíždí poslední vlak ze Šumperka již ve 20:53. Důvodem změny je zajištění dopravy zaměstnancům do uničovských firem s nepřetržitým provozem.

Trať 292 Jeseník – Šumperk: První ranní spoj z Jeseníku ve 3:34 odjede již ve 3:14. Důvodem změny je zajištění přípoje v Bludově na spěšný vlak do Olomouce hl.n. a Brna s odjezdem z Bludova v 5:00. Převedením původních spěšných vlaků do kategorie rychlík ubude přestupů v Zábřehu na Moravě. Nově je možné cestovat přímo do Olomouce i vlakem z Jeseníku denně v 10:54 a v 16:54 v neděli, v opačném směru lze využít přímé spojení u vlaků s příjezdem do Jeseníku v 9:10 a 15:11.

Trať 301 Olomouc hl.n. – Nezamyslice: Jízdní řád na této trati je bez podstatných změn. V průběhu roku 2015 očekáváme zařazení tratě do Integrovaného systému Olomouckého kraje.

Trať 310 Olomouc hl.n. – Moravský Beroun: V průběhu roku 2015 se předpokládá zařazení úseku Hrubá Voda – Moravský Beroun do Integrovaného systému Olomouckého kraje. Zdroj: ČD